|
Party knark (pg. 3)
|
View this Thread in Original format
| Gaby |
| quote: | Originally posted by Vitryss
Har också väldigt svårt för inläggen som säger att man kan ha så jättekul utan E, men ALDRIG HAR PROVAT.
HUR kan ni veta hur det är att ta E om ni aldrig provat? Jag vet hur skönt det är att dansa till enormt bra musik UTAN E, det är så jag dansar oftast, men MED E så blir det ungefär, tycker jag, 1000 gånger bättre.
Visst kan ni ha kul utan E, men försök inte säga att vi som tar E skulle ha lika kul utan, för det vet ni ingenting om. |
Håller verkligen med dig!!!
En av anledningarna att jag började testa var för att jag var så nyfiken, men inte bara det man kan inte uttala sig utan att veta va man snackar om och jag kunde inte få mina kompisar att sluta utan att veta va det var som lockade!
Jag har haft många bra kvällar med ett och annat i kroppen, men har aldrig varit på feta fester påverkad och kommer aldrig att vara det...
Jag gillar inte riktigt E eftersom min kropp tar inte riktigt imot det och jag känner hur mycket man bränner...plus sen så har jag sett hur alla runt omkring mig blir deprimerade och förstörda av det...dom kan knappt festa utan något längre osv osv...
Jag gillar att dansa och uppleva allt utan nån gift i kroppen, men det tog ett tag innan jag kom tillbaka till det efter många "orena" partyn! Jag säger till er som inte har testat men vill göra det...du kan lugnt vänta lite till... men om du ändå gör det så gör inte det för ofta eller varje gång du går ut...du FÖRSTÖR så mycket och det är svårt att komma tillbaka!
Men till er som väljer att inte testa:
Det är bra och coolt egentligen att vara nöjd med livet som det är, önskar man kunde ha tänkt och känt så många gånger...men en nyfikenhet för annat, andra upplevelser, att testa lite ens gränser lockade mig och många andra... ni kan inte riktigt uttala er alla gånger eftersom ni vet inte riktigt vad ni pratar om... |
|
|
| Aendy |
Serotonin - En av hjärnans signalsubstanser, en monoamin vi behöver för vårt välbefinnande. Vid påslag påverkas sömnbehov och dåsighet. Vid brist ger det ökad sexualdrift. Frisätts naturligt vid blandannat mörker.
En av funktionerna av E är att utsöndringen av Serotonin blockeras. Detta gör att man känner så pigg och oövervinnlig och dessutom som sagt ökar sexlusten. Problemet är att kroppen, precis som vid ålderdiabetes, efter ett tag lär sig att när det är mörkt så ska serotoninutsöndringen blockeras. Vilket gör att människor som tagit E (behöver inte göra det regelbundet) har lättare att sova när det är ljust än mörkt. Detta leder i sin tur till att hjärnan aldrig får den vila den behöver, eftersom serotonin-halterna aldrig stiger till den nivån som krävs för att den ska få vila. Detta leder i nästa steg till alla de sjukdomar som mani innefattar dvs, ångest, depressioner, koncentrations-svårigheter och inlärningssvårigheter m.m. Jag har en kompis som lider av en naturlig sjukdom som leder till serotonin-brist och jag kan informera att jag inte skulle vilja vara i hennes skor. Hon får knapra oräkneliga piller för att överhuvudtaget hålla sig flytande. |
|
|
| Gaby |
| quote: | Originally posted by Vitryss
Det är precis samma sak med MDMA, bara att det är svårare att kontrollera. Om man dricker måttligt med vatten, vet vad man har tagit, och är allmänt förberedd kommer man INTE ta någon omedelbar skada av att ta MDMA. |
Tyvärr så vet du inte alla gånger va det är du får så helt förberedd kan du aldrig va'!
| quote: |
Visst, det finns forskar rapporter som pekar på att hjärnan tar skada av MDMA om man tar mycket. Det finns också rapporter som visar på motsatsen, men dem hör man inte så mycket av i Sverige....censur på grymt hög nivå.
Å andra sidan tar man MER skada av nikotin, och alkohol är iaf inte mindre skadligt än MDMA. |
Hur många rapporter det än kommer fram om att E inte skadar så är det mycket skitsnack... titta bara runt omkring dig och då får du se...ok folk dör inte eller får nervskador men alla depressioner som ingen
pratar om ??? Av E får man otroligt mycket psykiska skador...inget som syns men som känns...
Ok nikotin och alkohol är skadligt...tar man E väldigt sällan och i normala mängder så är det väl OK fast tänk efter på hur man egentligen mår efter.
Man kan nog inte riktigt jämnföra E med alkohol och nikotin...
Jag måste bara lägga till en lustig lite grej...
5000 personer i Amnesia på Ibiza och 5 vakter!!! 5 vakter är va vi har på kvarterskrogarna i Stockholm!!! E makes peopel smile and love...Jag föredrar 1000 E:ade än 100 fulla personer!!! |
|
|
| Ravesquad |
| quote: | Originally posted by Gaby
E makes peopel smile and love...Jag föredrar 1000 E:ade än 100 fulla personer!!! |
visst för stunden, men alkohol känns bra mycket pålitligare tycker jag.
en fråga till er party-knarkare, känner ni också att det e mycket bättre utomlands? när jag tagit e i tyskland och italien blev jag bara så himla himla glad och fick sån otrolig energi..allt och alla blev så underbara:p...och rysningarna från svanskotan upp i nacken icke att förglömma:).. fast här hemma blir folk bara loja och får påsar under ögonen, som om dom typ rökt heroin nästan.. |
|
|
| Vitryss |
Ang. seratonin brist.
Seratonin återbildas, men MDMA kan också förstöra seratonin-receptorerna, alltså de som "tar emot" signalsubstansen
Intresserade finner mer information här, finns en utmärkt slideshow:
DanceSafe
Vid E intag ökas mängden seratonin i hjärnan, som alltså reglerar hur glad man är...man blir..jäääääte-glad, :p
Tar man för mycket E så är jag övertygad om att man skadar hjärnan, men om man tar mer sällan en nån gång varannan månad får kroppen tillräckligt med tid för att återhämta sig för att man inte ska få några större skador.
Säkert får man mindre skador, men inga jag har känt av....än så länge.
Har faktiskt inte tagit E utomlands, men visst är stämningen bättre där... man får se E:ad ut, liksom.
Ang. skador i hjärnan.
Det är vädligt olika hur folk blir påverkade av E, precis som du säger Gaby, jag känner folk som inte alls får några depressioner överhuvudtaget som tar mer och oftare än mig.
Själv blir jag ungefär varannan gång deprimerad nästan en vecka efter, kan också ha att göra med att jag förväntar mig nästan det och börjar tänka tråkiga saker....å så är man där.
Ok, en liten slutsats från tok-knarkaren;)
E är farligt, men tar man väldigt sällan, vet vad man håller på med, och vad man tar, så väger upplevelesen MYCKET tyngre än riskerna.
OBS Att det är olagligt räknar jag inte som en risk.... :) OBS |
|
|
| Aendy |
| Jag ber om ursäkt... jag har blandat ihop vissa effekter. Det stämmer som Vitryss säger, att serotoninhalten precis som dopaminhalten ökar inte blockeras... det är andra droger som fixar det. Det är ju en av kroppens belöningssystem. Men jag vidhåller fortfarande att kroppen blir lurad. Eftersom men tillsätter signalsubstans som frigör utsöndringen av serotonin när man käkar E drar ju kroppen ner på serotoninfrisläppande synapserna, eftersom kroppen strävar efter att alltid strävar efter att inte slösa resurser på att tillverka överflödiga substanser. Detta i åtanke borde innebära att E därmed kan framkalla ett fysiskt beroende, men det är inget jag vet säkert. Men det har ju samma funktion som opiater och andra beroende-framkallande droger. Som Vitryss även skriver så återbildas ju serotonin, men på ett serotonergt system som är skadat kommer inte ens antidepressiv medicin att ha en hjälpande effekt. (Som den besserwisser jag är rekomenderar jag starkt folk att fördjupa sig i den mänskliga fysilogin för att få en inblick i hur oerhört komplext det mänskliga systemet är. Och därmed komma till insikt, att man kanske inte bör experimentera med det för mycket.) |
|
|
| Virus |
Jag måste instämma i resonemanget om att de som aldrig testat inte har nåt att tillföra diskussionen. Har man inte testat så vet man inte vad man går miste om.. ..vilket iofs bara är bra, men att hävda att man vill insupa musiken "rent", är bara skitsnack. Hur kan man klanka ned på folk som väljer att ta droger, när man själv dricker alkohol?? Alkohol är samma skit, bara keffare..
Att stå på dansgolvet i en klubb som lirar schysst trance (helst uplifting och smågay, typ CRW - I Feel Love) är den starkaste emotionella upplevelsen jag nånsin haft.
Jag knarkar inte så ofta, eftersom jag vet vad skiten gör med en (e, alltså. brass/gräs e nice & ofarligt) , men ibland tycker jag man kan unna sig lite sinnesförvirring..
CP-Sverige måste vara världens konservativaste land när det gäller drogpolitik!
Jag drar, Tja! |
|
|
| Gaby |
| quote: | Originally posted by Ravesquad
visst för stunden, men alkohol känns bra mycket pålitligare tycker jag.
en fråga till er party-knarkare, känner ni också att det e mycket bättre utomlands? när jag tagit e i tyskland och italien blev jag bara så himla himla glad och fick sån otrolig energi..allt och alla blev så underbara:p...och rysningarna från svanskotan upp i nacken icke att förglömma:).. fast här hemma blir folk bara loja och får påsar under ögonen, som om dom typ rökt heroin nästan.. |
Det är så mycket bättre piller utomlands...Sverige är sista ledet i allt som vi får, vi får alla grejerna efter att dom har passerat genom många händer (eller rumpor eller va nu dom har gjort...fräsht??) så det är inte samma sak...ALLT är så mycket bättre innan det når Sverige!!! |
|
|
| Ravesquad |
| quote: | Originally posted by Gaby
ALLT är så mycket bättre innan det når Sverige!!! |
Usch! Jag ska bara knarka utomlands i fortsättningen...så blir det ju inte så ofta heller:)
Tänk om ravekommisionen får reda på den här sidan...kan man typ bli gripen då:rolleyes:? |
|
|
| Gaby |
| quote: | Originally posted by Ravesquad
Tänk om ravekommisionen får reda på den här sidan...kan man typ bli gripen då:rolleyes:? |
Det e ju inte direkt så att vi ger tips till varandra eller så...
Här diskuterar vi olika åsikter!;) |
|
|
| Aendy |
| Oki... nu ska jag förklara mig... och jag ska dessutom göra det utan att försöka förolämpa någon (något som jag är ganska bra på annars dvs omedvetna förolämpningar). Låt mig dra en saga ur verkligheten. På Liseberg i Göteborg finns en liten bergodalbana som heter Nyckelpigan eller nåt. Vid låg ålder var detta något som jag ansåg vara den bästa åkattraktionen någonsin, jag kunde inte tänka mig något grymmare. Tills jag åkte Lisebergsbanan vill säga. Lisebergsbanan var i ett par år det grymmaste jag visste, och visst hade Nyckelpigan sin tjusning, men inget slog Lisebergsbanan. Trodde jag ja, men efter jag åkt Hang-Over ändrade jag mig igen. Nu var jag helt salig över denna bana, visst suger Lisebergsbanan fortfarande i magen, men när jag vet hur Hang-Over känns finns det inget snack om vad som regerar. Nyckelpigan då? Ja inte faen lockar den längre. Nu kan man översätta denna saga till verkliga livet. Jag vet vilken eufori jag uppnår av en hellyckad kväll ute. Jag vet oxå att med alkohol i kroppen kan jag förstärka denna känsla, och med E, ja, då kan man tydligen förstärka denna känsla med 1000 gånger, enligt en säker källa. Men vad händer då den gången jag går ut opåverkad (Nyckelpigan). Jo, jag kan ha roligt, men jag vet samtidigt hur det känns att förstärka denna känsla med 1000. Dvs att även om jag har en höjdar kväll kan jag gå och tänka "Fan, tänk om jag tagit E, jälar då hade det varit ännu grymmare ikväll." En detalj som gör att man inte kan uppskatta kvällen fullt ut ändå! Man tar bort den sanna känslan. Och min livsfilosofi är att jag vill uppleva de sanna sakerna. Sann eufori, sann sorg, sann trötthet, sann glädje och sann kärlek, ja helt enkelt alla sinnesutryck man kan få. Det är därför jag aldrig druckit alkohol (där har du svaret Reveal), aldrig dopat mig och aldrig knarkat. Detta betyder inte att jag inte strävar efter nya upplevelser, bara att när jag når de upplevelserna ska jag uppleva känslouttryck som är sanna. Jag skulle aldrig klara av att vinna tävlingar dopad, likaväl som jag aldrig skulle kunna klara av att roa mig påverkad, det är fusk, man lurar sig själv. Faen vi har ingen längre stund här på jorden, varför bedöva våra verkliga känslor? Och klart som faen att jag får uttrycka mina åsikter om knark trots att jag inte provat, jag är faen inte dum, jag förstår väl att det höjer upplevelserna, annars hade inte folk vågar förstöra sina liv med det, det är bara bull att jag inte ska få uttala mig om sånt! Samtidigt respekterar jag folk som tar upplevelseförhöjande substanser, faen det är deras ensak, jag tänker inte pracka på någon min livsfilosofi. Bara möjligtvis förklara den. |
|
|
| Gaby |
Aendy: Det är coolt! Jag tycker att det är starkt av dig att stå på dig så...
jag kan ju själv säg att jag började röka väldigt tidigt för att jag tyckte att jag var såååååå cool!:rolleyes: Nu tuggar jag äckliga tuggumin som egentligen är helt värdelösa men men...sen började man ju supa, inte lika tidigt som andra men mycket på grund av att man ville vara så jävla ball... jag är glad att jag stod på mig när det kom till drogerna annars hade det ju slutat illa... varför är man så nördig som 14-åring??? |
|
|
|
|