|
Party knark (pg. 26)
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by impulze
btw, min egen åsikt.. så hör ordet "missbruka" hemma hos både alla droger och alkohol, om det ska förekomma överhuvudtaget, för det är fan samma sak.. |
ja man kan missbruka allt fan... vad jag märkt (minns att jag själv tänkte så) så verkar folk inte förstå att det inte behöver vara missbruk när det gäller droger utan att det faktiskt finns något som heter bruk. Detta förnekas ofta. Eftersom det är olagligt anser många att det då är missbruk hur som hellst. Jag tycker att det finns en stor skillnad på bruk och missbruk. |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by mindshooter
ja man kan missbruka allt fan... vad jag märkt (minns att jag själv tänkte så) så verkar folk inte förstå att det inte behöver vara missbruk när det gäller droger utan att det faktiskt finns något som heter bruk. Detta förnekas ofta. Eftersom det är olagligt anser många att det då är missbruk hur som hellst. Jag tycker att det finns en stor skillnad på bruk och missbruk. |
Det finns en skillnad, men den är hårfin. Ofta vet "miss"-brukaren inte själv att den faktiskt missbrukar, eller att personen i fråga faktiskt är fast i drog-träsket.
Det finns en anledning att det är förbjudet, och det är att majoriteten inte kan hantera det. Så frågan är självklar, klart det skall vara förbjudet. Straffet för framför allt distrubering borde vara betydligt högre än det är idag.
Hur man än vrider och vänder på det så ställer det till så mkt skit i samhället, det borde bort helt.
Enl. min ringa åsikt gäller det också Alkohol och Tobak. |
|
|
| mindshooter |
Jamen om du ser just det faktum att vissa inte kan hantera droger som anledning nog att förbjuda det så borde flera saker förbjudas. Typ knivar och bilar.
Tycker du verkligen att dom som inte kan hantera droger ska få förstöra för dom som faktiskt kan? Det är dom själva som kommer få skit om dom inte kan hantera det. Då har dom faktiskt sig själva att skylla, så är det med mycket. Ansvar är något man måste kunna ta. |
|
|
| reveal |
| ska det vara ok att köpa vapen? |
|
|
| lonne |
| quote: | Originally posted by chjo
Det finns en anledning att det är förbjudet, och det är att majoriteten inte kan hantera det. Så frågan är självklar, klart det . |
Majoriteten KAN hantera det, precis som med alkohol. |
|
|
| lonne |
| quote: | Originally posted by reveal
ska det vara ok att köpa vapen? |
Vart vill du komma ? |
|
|
| AC. |
Ett vapen är inte farligt i sig utan bara i fel händer.
Nu vill jag inte mena detta som ett påhopp på något sätt men jag hoppas verkligen att ditt eventuela drogbruk är något du döljer för din egen familj, då syftar jag inte på din mor eller mormor utan främst på tex dina eventuella barn och flickvänn. Även om det inte har med direkt med drogerbebatten att göra så skulle det visa på brist på förtroende för den andre och kanske till och med att du skäms för ditt användande. |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by lonne
Vart vill du komma ? |
kolla mindshooters liknelse så fattar du förhoppningsvis :)
Majoriteten KAN hantera det, precis som med alkohol. |
Sluta dra parraller med alkohol, om det kom nu så skulle iaf jag oxå tycka att det borde förbjudas, skapar för stora problem för samhället liksom knark skulle göra om det vore lagligt (ja det skapar problem nu oxå men det skulle inte bli bättre).... |
|
|
| lonne |
Jag skulle inte dölja det för min flicvän ! Om hon inte kan accepera mig för den jag är, så vill jag inte leva med en sådan tjej.
Jag är helt säker på att jag inte kommer ta några droger om 3 år.
Varför ? Jag börjar redan idag känna att jag har haft mitt roliga
och får tacka för den tiden. Jag tycker helt enkelt inte att det är
lika roligt nu, som jag tyckte för ett par år sedan. Det är väl
den främsta anledningen till att jag sakta men säkert börjar reducera
mitt användande.
Jag har inga planer på att bli pappa inom de närmsta 5 åren, så mina barn kommer jag inte ens behöva dölja det för. |
|
|
| WhiteRussian |
Alla ni som predikar att droger är fel, alla missbrukar och att lagen ser ut på rätt sätt som den gör nu, missar en viktig poäng.
Det fungerar juh inte som vi har det nu, även om jag inte tror på rapporter om "att det är lättare att få tag på droger än alkohol" så är det definitivt inte jättesvårt.
Vi som tycker att man kanske ska legalisera lättare droger, tror ni att vi vill att man ska sluta med all sorts upplysning om drogers farlighet?!
Tvärtom! Fler ANT-timmar i skolan men ingen skräckpropganda som ingen köper ändå, utan riktig information!
Fler platser för missbrukare på LVM-hem.
När man gör någonting olagligt avsäger man sig all kontroll över det man nu gör olagligt...
Min poäng är att det inte hjälper någon på något sätt att det är olagligt, de som vill få tag på något får tag på det ändå!
Visste ni att eftersom själva användandet av droger är olagligt i Sverige så drar sig många uteliggare som ni kanske ger någon krona då och då för att gå till socialen, eftersom de omedelbart anmäler en till polisen då?
Så min fråga till er, istället för att kasta ur er moralkakor om något som ni egentligen vet så lite om, hur skulle ni vilja komma tillrätta med "drogproblemet"?
Vad är er lösning? |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Jamen om du ser just det faktum att vissa inte kan hantera droger som anledning nog att förbjuda det så borde flera saker förbjudas. Typ knivar och bilar.
Tycker du verkligen att dom som inte kan hantera droger ska få förstöra för dom som faktiskt kan? Det är dom själva som kommer få skit om dom inte kan hantera det. Då har dom faktiskt sig själva att skylla, så är det med mycket. Ansvar är något man måste kunna ta. |
Med all respekt, men detta låter lite som Agust 8 år gnäller för att han måste gå o lägga sig för att lillebror Bengt 6 år gjort nått dumt.
Knivar är förbjudet att bära på allmän plats.
Bilar är förbjudet att framföra utan körkort.
Som jag skrev i en tidigare post i denna tråd:
| quote: | | I en perfekt värld skulle de inte finnas nått av ovanstående, i en mindre bra värd skulle folk som testats ok få nytja (alltså folk som kan hantera det), typ som med körkort (lite ironiskt). |
Nu finns inget sådant, och tycker det är sunt förnufft som borde tala.
Ingen här inne kan säga annat än att droger, tunga som lätta, är i olika mån skadligt för oss.
Min åsikt står fast, även om det är svårt att komma upp med en konkret snabb lösning, men droger och likn. skit skall bort. |
|
|
| Glorie |
Glorie: jag ser inte riktigt poängen med din fråga, |
du sa: | quote: |
Originally posted by lonne
Inget av de jag gör går ut över min familj, mitt arbete
eller resten av mitt umgänge. |
-för dom vet inte om det, svarade du senare. -Okej, säger jag.
Poängen var bara att du inte kan påstå en sådan sak, för du vet inte om hur de skulle reagera om de visste och då skulle ditt knarkande nog gå ut över din familj och ditt arbete. Det är min teori i alla fall. OK, du erkänner nu att de skulle bli "ledsna". Då är vi på det klara. Den du skadar mest just nu, är dig själv vilket jag tycker är synd.
| quote: |
Originally posted by lonne
Det har säkert sina hemligheter
precis som de flesta av oss har. |
varför hosta upp ett sånt argument? Visst du e över 18 och får göra vad du vill med ditt liv, men det argumentet rättfärdigar ingenting. Lamt. |
|
|
|
|