return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [30] 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Party knark (pg. 30)
View this Thread in Original format
tjockis
quote:
Originally posted by chjo
Att släppa en substans fri på marknaden, som med största sannolikhet skulle förstöra så mkt för så många är fjärran från jämförbart med att sitta i sitt rum och dra i struten.

Det är ok och ej olagligt att klippa av sig fingrarna, du får dunka huvudet i vägen 2000 ggr om dan, du skulle förmodligen bli inspärrad, men det är inte i ordens mening olagligt.

Diskussionen har vänt och frågan om det borde vara tillåtet att skada sig själv har fått fokus. Och som jag sa, det är tillåtet. Men att vilja legalisera nått som är så pass olämpligt som droger är en helt annan fråga, tycker många av jämförelserna är horribla och hör inte ens hemma i en någorluna vuxen diskussion.

En själklar sak enl. mig är att droger är förbjudet, hade man "uppfunnit" alkoholen idag skulle den med största sannolikhet också vara förbjuden. Cigaretter förstör folks hälsa och förpestar för ickerökare, borde me förbjudas. Människor borde vara mer mån om vad som är bra, vad som är lämpligt och dessutom om man är normalbegåvad vara ett föredömme, för det finns så mkt folk i vår värld som inte fattar bättre.

jag bara undrar...
vilka är det som bestämmer vad som är bra då?
samma människor som tycker att det är rätt att bomba andra länder för ekonomiska intressen?

sverige: landet där man gör vapen för skattepengar och säljer till fattiga länder och ser vad som händer, men låtsas som att det regnar!

om man ska snacka vad som är bra och inte bra för folks hälsa kanske man ska börja ta itu med verkliga problem.
bomber förstör väl ändå mer än droger, men ändå läggs det ner mer energi på att sätta dit folk och genom blod och urinprov fastställa vad som intoxifierats och inte.

många av dom människorna som använder droger för att fly från verkligheten får ta sig igenom rätt jobbiga prövningar.
och inte ovanligtvis dras andra människor in i problemen.
men skulle folk verkligen använda droger på det sättet om dom inte var ganska besvikna på hur världen ser ut?
enligt all statistik (och framför allt enligt det vakna ögat) mår ju folk rätt mycket sämre nu än nånsin förr.
världen ser ju lite väl sjuk ut nuförtiden om du frågar mig.
man kanske skulle ge folk ett alternativ till droger istället för att förbjuda och förnedra.

de människor som skapar lagarna, följer dom inte ens själva, så varför ska vi då vara slavar?
när persson och resten av våra demokratiska regeringsmän köper sprit och sätter på horor för våra skattepengar och slutar ljuga och propagera deras dubbelmoral... då ska jag börja tänka på att se mig som en komplett medlem av vårt förtryckande system!

ge förtroende, få förtroende tillbaka.
slå med batonger, ducka för gatstenar...
goes around comes around.

ps. WE are the robots
chjo
quote:
Originally posted by tjockis
jag bara undrar...
vilka är det som bestämmer vad som är bra då?
samma människor som tycker att det är rätt att bomba andra länder för ekonomiska intressen?

sverige: landet där man gör vapen för skattepengar och säljer till fattiga länder och ser vad som händer, men låtsas som att det regnar!

om man ska snacka vad som är bra och inte bra för folks hälsa kanske man ska börja ta itu med verkliga problem.
bomber förstör väl ändå mer än droger, men ändå läggs det ner mer energi på att sätta dit folk och genom blod och urinprov fastställa vad som intoxifierats och inte.

många av dom människorna som använder droger för att fly från verkligheten får ta sig igenom rätt jobbiga prövningar.
och inte ovanligtvis dras andra människor in i problemen.
men skulle folk verkligen använda droger på det sättet om dom inte var ganska besvikna på hur världen ser ut?
enligt all statistik (och framför allt enligt det vakna ögat) mår ju folk rätt mycket sämre nu än nånsin förr.
världen ser ju lite väl sjuk ut nuförtiden om du frågar mig.
man kanske skulle ge folk ett alternativ till droger istället för att förbjuda och förnedra.

de människor som skapar lagarna, följer dom inte ens själva, så varför ska vi då vara slavar?
när persson och resten av våra demokratiska regeringsmän köper sprit och sätter på horor för våra skattepengar och slutar ljuga och propagera deras dubbelmoral... då ska jag börja tänka på att se mig som en komplett medlem av vårt förtryckande system!

ge förtroende, få förtroende tillbaka.
slå med batonger, ducka för gatstenar...
goes around comes around.

ps. WE are the robots

Håller med om att världen är bra sjuk
Håller med om att det borde vara annorlunda på många håll
Håller med om att människor skulle få bestämma mer över sig själv
Men med lite livserfarenhet kan jag säga att många inte är mogna att ta beslut över sig själv, har jag inte minst märkt det genom att läsa denna tråd...
tjockis
vem ska då vara mogen och ta hand om alla omogna?
så länge lagarna gäller alla utom dom som skapar dom eller dom med mycket pengar, så länge tänker jag skita fullstänigt i vad man får och inte får göra.
så länge politikerna (och man kan ju undra hur mogna DOM är, och hur mycket dom egentligen borde få agera utan att vi reagerar) skiter i att följa lagarna, uppmanar jag rent utsagt alla till att göra likadant.

varför ska man försöka förinta prostitution i sverige, när det enda det betyder är att svenska politikerna åker till lettland och knullar horor?

varför ska man lyssna på deras snack om att folk inte kan hantera drogproblem när dom själva inte kan hantera spriten ordentligt?

alla som tycker att folk borde "ta hand om sig själva" eller "ta itu med sina problem" eller "sluta vara en börda för samhället" kan ta sitt gnällande bort till rosenbad och säga samma sak till persson och hans män!
varför inte gnälla där det verkligen behövs?

alltså... jag är inte en speciellt stor fantast av några som helst kemiska substanser och sammansättningar. inte heller dricker jag speciellt mycket eller skadar min kropp mer än gemene man. blir bara så trött på allt skitsnack!

om man nu VERKLIGEN bryr sig om att alla människor ska ha det bra...
varför då föra sin kamp i sandlådenivå?
när det finns så sjukt många problem att ta hand om i världen.
varför inte låta polisen ta hand om till exempel brottslingar (min definition av brottslingar är såna som skadar ANDRA människor, t.ex våldtäktsmän, förskingrare av stora summor pengar, rånare, etc. såna som faktiskt skadar oss) istället för att ta hand om fjortonåriga människor som stoppar i sig för mycket piller? jag trodde föräldrar tog hand om sånt...
och om föräldrarna nu inte gör det så kanske man ska ta och fråga sig VARFÖR dom inte gör det.

dom hittade t.ex kokainrester på ALLA sanitetsboxar i tyska regeringshuset vid en undersökning. men ingen åkte dit... wonder why
samtidigt i sverige skrivs det ut mer amfetamin till adhd-barn än nånsin förr. helt plötsligt har alla adhd.
och dom som inte har det är deprimerade, så dom får prozac eller sobril...
sen finns det ju treomissbrukarna.
för att inte snacka om den nya typen av: LÅDVINSALKOHOLISTER...

jag tror att ett problem skapar följder. orsak och verkan.
så länge vi bara tar hand om följderna, når vi aldrig problemets rötter.
droganvändningen kan inte hanteras av några samhällsklasser över huvud taget.

går man på fest ser man småbarn med tefatspupiller, går man ut på krogen ser man vuxna män kräkas och gråta eller slåss. hanteringen är densamma. vuxna, "mogna" människor som tycker det är fel att ta ecstasy, häller i sig alvedon och dyra drinkar tills de kastas ut från krogen.

om du menar att du tycker folk behöver bli bevakade och kontrollerade, och om du menar att man genom FÖRBUD ska lösa alla problem, då kan jag verkligen inte förstå ditt sätt att tänka.
folk beter sig ju likadant överallt, oavsett vilka droger som används...

jag upplever hela debatten just nu ungefär som att "dom som vet bättre än att ta narkotika" rättfärdigar sitt egna sketna liv genom att klanka ner på dom som beter sig bara snäppet värre...

clean up your own backyard first!
St_Andrew
quote:
om du menar att du tycker folk behöver bli bevakade och kontrollerade, och om du menar att man genom FÖRBUD ska lösa alla problem, då kan jag verkligen inte förstå ditt sätt att tänka.
folk beter sig ju likadant överallt, oavsett vilka droger som används...

O hur e ditt sätt att tänka? att legalisera allt lär ju verkligen hjälpa 100000000ggr mer än att ha det olagligt :rolleyes:
staz
polisen får ju iaf mer resurser och kan gräva djupare än sandlådenivå (urinprover på partyfolk med stora pupiller och cannabisrökare)

när försäljning legaliseras slår man hål på alla kriminella organisationer som tjänar pengar på olagliga verksamheter..man kan kontrollera innehåll och doseringar osv..
mindshooter
quote:
Originally posted by staz
polisen får ju iaf mer resurser och kan gräva djupare än sandlådenivå (urinprover på partyfolk med stora pupiller och cannabisrökare)

när försäljning legaliseras slår man hål på alla kriminella organisationer som tjänar pengar på olagliga verksamheter..man kan kontrollera innehåll och doseringar osv..

stämmer, dessutom kan man se till att dom tyngre missbrukarna får den hjälp dom behöver och även se till att det är rena grejer som säljs och inte en massa äckligt utblandat luffar-knark.
tjockis
quote:
Originally posted by St_Andrew
O hur e ditt sätt att tänka? att legalisera allt lär ju verkligen hjälpa 100000000ggr mer än att ha det olagligt :rolleyes:

och bevisligen har ju förbud fungerat jättebra!!! :D
St_Andrew
quote:
Originally posted by staz

Polisens prioriteringar e en sak, våra lagar en annan. Jag kan hålla med om att det är ganska korkat och försöka stoppa användarna, det är smugglingen/ligorna som man måste åt. Dom kommer aldrig att gå att stoppa helt men ju mer man får fast ju dyrare blir det med knark och ju färre blir det som testar.

Jo vi kommer nog slå hål på alla krminella orginisationer bara för att vi legaliserar det. ja menar cigaretter e ju lagligt o det finns ju inga krmilnella orginisationer som smugglar in det? och alkohol e oxå lagligt och även här köper väl alla sin alkohol på systemet?

:rolleyes:

quote:
och bevisligen har ju förbud fungerat jättebra!!! :D

Om vi inte ens klarar att ha alkohol legaliserad hur ska vi då klara yttligare ett problem?
tjockis
quote:
Om vi inte ens klarar att ha alkohol legaliserad hur ska vi då klara yttligare ett problem?

problemet finns ju här redan. oavsett förbud.
i malaysia har dom infört helt sjuka straff på knark, helt utan resultat. förbud fungerar bevisligen inte, OAVSETT hur hårda förbud man inför.

det enda som har hänt sen sverige tog den hårda linjen mot drogerna är att droganvändningen har ökat markant till en nivå aldrig förr uppnådd.

när man ljuger för ungdomarna (för det gör man fortfarande idag) skapar man endast en attityd i motsats till den icke-knarkande laglydige medborgaren de är ute efter.
varför inte säga sanningen till barnen istället, så kanske de har åtminstone lite förtroende för vuxenvärlden när de växer upp.

jag tror det är farligare att skapa individer som tycker det är coolt att knarka (och det är många som tycker idag) än det är med individer som tillåts testa och skaffa sig en egen uppfattning.

ungdomarna idag lever i kronisk trotsålder, och jag tror de kommer göra det till den dag vi släpps friare.
St_Andrew
quote:
problemet finns ju här redan. oavsett förbud.
i malaysia har dom infört helt sjuka straff på knark, helt utan resultat. förbud fungerar bevisligen inte, OAVSETT hur hårda förbud man inför.

det enda som har hänt sen sverige tog den hårda linjen mot drogerna är att droganvändningen har ökat markant till en nivå aldrig förr uppnådd.

Och detta beror förstås på våran oliberala drogpolitik? skulle mer säga att det är ett samhällsproblem i övrigt, folk vill gå över gränserna. MEN hur skulle man lösa detta genom att göra knarket ännu mer lättilgängligt?

quote:
när man ljuger för ungdomarna (för det gör man fortfarande idag) skapar man endast en attityd i motsats till den icke-knarkande laglydige medborgaren de är ute efter.
varför inte säga sanningen till barnen istället, så kanske de har åtminstone lite förtroende för vuxenvärlden när de växer upp.

Du syftar på drogundervisning i skola o liknande eller? jag tycker iaf att jag har fått på tok för lite info om knark under min skoltid! har ju hört sisodär 200ggr mer om hur farligt det e att röka...

quote:
jag tror det är farligare att skapa individer som tycker det är coolt att knarka (och det är många som tycker idag) än det är med individer som tillåts testa och skaffa sig en egen uppfattning.

ungdomarna idag lever i kronisk trotsålder, och jag tror de kommer göra det till den dag vi släpps friare.

För det e ju verkligen ingen som tycker det är coolt att röka, dricka eller nått sånt som faktiskt e lagligt...

tjockis
quote:
Och detta beror förstås på våran oliberala drogpolitik? skulle mer säga att det är ett samhällsproblem i övrigt, folk vill gå över gränserna. MEN hur skulle man lösa detta genom att göra knarket ännu mer lättilgängligt?

quote:
För det e ju verkligen ingen som tycker det är coolt att röka, dricka eller nått sånt som faktiskt e lagligt...

jag säger inte att allt blir bättre av en legalisering, jag säger att vi måste tänka om och inte försöka hindra alla problem med förbud.
förbud skapar viljan att trotsa.

just sverige är ett svårt exempel eftersom svenskar är väldigt måna om att droga ner sig i största allmänhet. de som inte använder narkotika spelar eller jobbar halvt ihjäl sig, eller använder hälsa&friskvård som drog istället...
i stort sett hela svenska folket lider av verklighetsflyktsvilja.
det är DÄR jag tror problemet ligger.
för att lösa problemet tror jag man måste gå igenom vissa faser innan det kan bli bra igen, och dessa faser kommer förmodligen till en början skapa chock i samhället.
till exempel tror jag inte att svenskarna till en början skulle kunna hantera en legalisering på en gång.
det skulle bli som när staten släppte alkoholförsäljningen fri i en svensk kommun(minns inte vilken) för nåt decennium sen, då alkoholkonsumtionen ökade kraftigt. innan man hann se de långsiktiga effekterna stoppade man försäljningen och sa att så skulle man aldrig göra igen...
men hur kommer det sig då att en massa andra länder faktiskt klarar av en legalisering, och en total frisläppning?
vi måste lära oss hur vi ska ta itu med PROBLEMEN...

i stort sett ingen stor förändring har gjorts i världen utan att svåra tider har genomlidits. det tar lång tid att så de frön som ska bli det man tänkt.

jag tror man ska ge folket mer frihet för att de ska lära sig ansvar.
det är inte möjligt att lära sig ansvar om man aldrig får praktisera det.
svenska folket har det för tryggt. vi måste få testa våra egna vingar, på gott och ont.
en liten del kommer alltid fara illa, det går ALDRIG att komma ifrån.

quote:
Du syftar på drogundervisning i skola o liknande eller? jag tycker iaf att jag har fått på tok för lite info om knark under min skoltid! har ju hört sisodär 200ggr mer om hur farligt det e att röka...

jag blev lurad i skolan.
vi fick desinformation och antidrogspropaganda istället för sanningen.
alla som läst haschboken vet nog vad jag menar.
den enda människan vi fick lyssna på i skolan som hade varit i kontakt med droger var en gammal sprutnarkoman...

vilken seriös pedagog som helst kan nog intyga att man aldrig ska uppfostra med ren skrämselpropaganda eftersom det bara skapar en lust i motsatt riktning.
Cryptic
Vi lever i en värld där politiker bestämmer vad som är rätt eller fel. Men hur kan ett fåtal bestämma vad som är rätt eller fel över miljoner människor? Kanske är det en stereotyp, men jag antar at 90% av dom som bestämmer(politiker) var plugghästar i skolan och var mycket väl anti allt som är skadligt och antagligen väldigt kontrollerad av deras föräldrar som inte ger dom fri tänkade.

Samhället är en typ of kontroll, eller som jag anser det, hjärntvättning. Vi blir influerad av media och människor omkring oss, och efter ett tag så saknar vi fri tänkande och håller med vad samhället säger till oss.

Vi lever inte i en fri värld, vi lever i ett fängelse med en fasad of frihet. Vi tyglas av regler och bestämmelser, det är samhället.

Vad menar jag då med allt detta svammel? Jo, släpp drog politiken och legalisera allt, eller nästan allt. Dom flesta om inte alla vet att droger är skadliga, especiellt om du skapar ett beroende för det. Och det är där nyckel frågan ligger, ett beroende. Det är mycket man kan bli beroenda av som är skadligt och kan leda till en tidig död. Men även om man kan dö av det skall politiker bestämma att det är olagligt? Om man redan känner till riskerna borde det vara upp till var och en hur länga man vill leva, men tydligen skall andra bestämma över DITT liv.

Inte bara narkotika är skadligt, även alcohol, cigg och fet mat. För att inte practisera en dubbel standard borde dom väl förbjuda pizza och hamburgare också? Fler människor dör pga dåliga matvanor varje år än narkotika.

Som med alla dåliga saker så tolerar kroppen det i små doser. Att skapa ett beroende är vad som dödar. Och focosering borde ligge hos boreoende ist för hur skadligt någonting kan vara.

Det skully vara bättre om det släpptes fri i långa loppet. Staten kunde dra in skatt ist för en svart marknad, och det skully antagligen vara billigare. Och regulare det via apoteket så ett beroende inte skulle ske. Problemet är vad man skall göra med alla som redan är beroende.

Själv tycker jag inte att man skall ta droger till trance, eller göra det till ett beroende. Det kan vara okej då och då. Men varje TA skall njuta av musiken drogfri. Och i samhället är det oftast en kontrast att alla som lyssnar på trance etc. tar droger, och den stereotypen borde frigöras.

Och innan ni drar slutsatser så vill jag poängtera att jag är 100% drogfri idag, men det var en tid när jag tog party knark varje vecka, ibland mer. Så jag skriver med en viss erfarenhet.
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 [30] 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Privacy Statement