return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Party knark (pg. 7)
View this Thread in Original format
mindshooter
Men om du nu påstår att vi har problem med folk som hänger utanför systemen.....så betyder juh inte det att vi ska legalisera knark bara för det...det kommer bli aldeles för många som kommer fastna där just för att det är tillgängligt, det borde juh du också tycka att det är onödigt........hade inte alkohol varit lagligt hade inte lika många ungdomar hållt på med det..........vilket leder till att om knark leghaliseras så kommer det gå ner i åldrarna....

I holland går det bättre då man växt up med det precis som vi gör med cigaretter...om det skulle legaliseras medans vi lever nu skulle så många knarka ner sig....
NordLight
quote:
Originally posted by x-dream

Det är ju sant att det hänger en hel del utanför där oxå....

Klart att man får stoppa i sig vad man vill.....

Men det förstör så mycket.....För dig själv, närmaste anhörig om det skulle gå för långt dvs....

Gör väl inget om man tar ett piller två gånger per år eller röker några gånger om året.....

Då är vi ju helt överens :D

Greetz
NordLight
Gaby
Fast varför ska jag kunna supa på krogen men inte kunna dela en joint med polarna hemma? Varför ska resten av befolkningen som inte kan hantera det bestämma vad jag får och inte får göra? Ok tyngre droger är inte bra men gräs? det finns mer skit i ciggen än i jointen!?

Vi svenskar verkar vara riktiga idioter...vi behöver ha åldersgräns på allt, vi måste ha systemet för att inte supa ner oss, vi kan inte ens köpa cleareyes som kan köpas överallt tom på Viking line båten men INTE i Sverige för att om man använder det för ofta så skadar man ögonen... va är det för fel?
x-dream
Ja du våran regering å lagar är väl inte riktigt som alla andras länder....
reveal
kolla tex danmark där det inte är så höga åldergränser... måååånga fler alkoholister och större del ungdomar som råkar illa ut
NordLight
quote:
Originally posted by Gaby
Fast varför ska jag kunna supa på krogen men inte kunna dela en joint med polarna hemma? Varför ska resten av befolkningen som inte kan hantera det bestämma vad jag får och inte får göra? Ok tyngre droger är inte bra men gräs? det finns mer skit i ciggen än i jointen!?

Vi svenskar verkar vara riktiga idioter...vi behöver ha åldersgräns på allt, vi måste ha systemet för att inte supa ner oss, vi kan inte ens köpa cleareyes som kan köpas överallt tom på Viking line båten men INTE i Sverige för att om man använder det för ofta så skadar man ögonen... va är det för fel?

Go Gaby, go Gaby, go Gaby...

Äntligen någon som är på min sida! Du är helt inne på mitt tänk.

Greetz
NordLight
NordLight
quote:
Originally posted by reveal
kolla tex danmark där det inte är så höga åldergränser... måååånga fler alkoholister och större del ungdomar som råkar illa ut

Är det vetenskapligt vedertaget att det finns fler alkisar i DK ?
Jag läste en artikel i Svenska Dagbladet för drygt ett år sedan, där man hade gjort en undersökning i Europa om hur stor del av en befolkning som hamnar i missbruk (både knark & sprit). Det var mycket små skillnader mellan länderna.

Greetz
NordLight
x-dream
Kan tänka mig att det är ganska lika europa över lag....
Aendy
( Tänkte bara skriva en liten parantes i debatten. Kolla in filmen "Traffic". Den är ett utmärkt och realistiskt bevis på hur drognyttjandet inte bara påverkar den enskilda individen utan hela samhället. Sen skadar det ju inte att det är en kick-ass film heller. )
Vitryss
Idag framförde Englands inrikesminister ett förslag om att göra cannabis till en klass C drog, på samma nivå som anabola steroider. En majoritet i Englands "riksdag" (House of Commons) är för detta.
I Portugal är allt redan fritt, Italien och Spanien har väldigt "generösa" lagar och det är egentligen bara en tidsfråga innan de följer Portugals exempel.
I Portugals drogpolitik är nu rehabiltering kärnan, istället för att ödsla tid och enorma summor pengar på att försöka stoppa drogerna, ( knark är ett jävla 60-tals ord som Alva Myrdal hittade på, det vill jag INTE använda, :) ).

Människor har i alla tider uttnyttjat droger, i religösa riter, i matlagning, och för att helt enkelt må bättre en liten stund.

Jag tycker vi ska göra samma sak, på LÅNG sikt, i Sverige, långsamt börja reglera droger, och så småningom avkrimnalisera det.
Visst skulle en del fastna i ett missbruk, ett väldigt litet antal dock. Däremot tror jag inte att man skulle få någon slags extrem lavinartad ökning av "nergådda drogmissbrukare". De flesta skulle vara alkoholister, alkohol är extremt psykist beroende, och väldigt mänga människor har generna för att utveckla ett alkohol beroende. Tobak är mer beroendeframkallande än heroin... need I say more

Klart det skulle gå skattepengar till att hjälpa missbrukarna, MEN vi skulle tjäna på att inte lägga lika stora resurser på att stoppa drogerna, och när man betalar så mycket skatt i Sverige som vi gör nu skulle vi definitivt inte få en skatteökning bara för att finansiera missbrukarhjälp.
Sverige skulle i början ha svårt med avkriminaliserade droger, vi tenderar att ta saker till det extrema, men så småningom skulle vi också vänja oss.
Inte heller jag tror att majoriteten av svenskarna skulle börja använda droger om det avkriminaliserades, det är för djupt rotat hur "skadligt" det är.
Jag tror bara det är en tidsfråga innan Sverige börjar luckra upp sina gamla lagar om narkotika, om 10 år är åtminstone cannabis lagligt.

Missbruk KAN skada andra, vafan är det för snack att det alltid skulle göra det?
Man måste skilja på BRUK och MISSbruk. De flesta klarar av att BRUKA alkohol, en del MISSbrukar. Det är inte så att alla som BRUKAR narkotika MISSbrukar, get it?

Men så länge som Sverige håller fast vid sin patetiska narkotika politik får jag sitta hemma och röka cannabis, istället för att dra en feting på krogen medans alla andra super sig redlöst berusade. (Har jag iof gjort, men det är lite små nervigt, ;) )
Och vara extremt paranoid när jag har E i kroppen och dansar till skön trance... *suck* :confused:

Aendy
quote:
Originally posted by Vitryss
Tobak är mer beroendeframkallande än heroin... need I say more

Har du någon källa till den här uppgiften, för det låter väldigt intressant?
Gaby
quote:
Originally posted by Aendy

Har du någon källa till den här uppgiften, för det låter väldigt intressant?

Jag har också hört det! Jag tror att man kan tom läsa det i nån artikel i Vetenskapens Värld...jag ska hem o försöka hitta den tidningen...
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Privacy Statement