return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Party knark (pg. 36)
View this Thread in Original format
tjockis
quote:
Originally posted by St_Andrew
Jo helt klart e det tyngre droger vi pratar om nu. Men min poäng var mest att sveriges oliberala drogpolitik inte är sååå misslyckad som ni alla försöker få den att verka. Sen tror jag det är få som börjat med tyngre droger utan att börja med lättare.

Här e för övrigt en ganska intresant artikel om droger. (typ nått år gammal men ändå intressant...)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=640&a=3141

har du tittat hur samhället ser ut?
förbud har vi liksom provat i tusentals år, och vart har det lett oss? till gränses till total utrotning av oss själva och det som en gång varit människor.

jag skulle nästan vilja påstå att alla människor med lite insikt om livet faktiskt inte vill leva efter samma regler som "den svagaste länken".
men jag vet att detta skulle vara att trampa en massa människor på tårna, och jag vet också i min mest upplysta stund att mina åsikter inte är så jävla mycket värda dom heller.
men önska kan man alltid :)

E . X . O . D . U . S ! ! !
St_Andrew
quote:
Originally posted by tjockis
jag skulle vilja påstå att detta är just den anledningen till att politiken kanske borde tänkas om lite grann :)

vilken? :conf:

(sorry att jag inte förstod)
tjockis
quote:
vilken? :conf:

(sorry att jag inte förstod)

nu ändrade jag visst mitt inlägg innan jag hann läsa ditt... jää jää...

jag menade att artikeln var ett ganska bra bevis på att sveriges politik inte funkar.

sen tycker jag personligen att det är lite larvigt att läsa skräckhistorier, eftersom det är just dom jag blivit matad med hela livet, som jag till slut lärde mig att avvisa eftersom risken är mycket större att man blir alkis än narkoman...
St_Andrew
quote:
Originally posted by tjockis
har du tittat hur samhället ser ut?
förbud har vi liksom provat i tusentals år, och vart har det lett oss? till gränses till total utrotning av oss själva och det som en gång varit människor.

jag skulle nästan vilja påstå att alla människor med lite insikt om livet faktiskt inte vill leva efter samma regler som "den svagaste länken".
men jag vet att detta skulle vara att trampa en massa människor på tårna, och jag vet också i min mest upplysta stund att mina åsikter inte är så jävla mycket värda dom heller.
men önska kan man alltid :)

Jo precis, alla människor vill leva utan dom reglerna, men oxå dom flesta människor med lite insikt borde förstå att vi måste anpassa oss efter den svagaste länken...

jag tyckte artikeln var intresant för man kom närmare knarkarnas liv på nått sätt... på vilket sätt menar du att den var ett bevis på att sveriges drogpolitik inte fungerear?
staz
glider rätt långt ifrån "party knark" topicen nu men ändå

quote:
Heroin addicts to get drug for free
Study to examine health and crime
Methadone to be offered after year

ELAINE CAREY
MEDICAL REPORTER

A small group of heroin addicts in Toronto will be given the drug for free for a year as part of a controversial study — the first of its kind in North America — set to begin next year.

Addicts will be able to get the drug and inject it three times a day at an office of the Centre for Addiction and Mental Health, near Spadina Ave. and College St., as part of an $8 million federally funded trial to see whether it improves their health and cuts crime.

As part of the trial, they will receive counselling from doctors, nurses and social workers. At the end of the first year, they will be weaned off the drugs and offered methadone or withdrawal counselling for another year.

The study, which will also take place in Vancouver and Montreal, has not yet received final approval from Health Canada because the City of Vancouver must first approve a storefront clinic in the drug-infested downtown eastside to dispense the drugs.

The Toronto study group plans to give out the drugs, which must be injected on site, at the centre's main building on Russell St. but has not yet received final approval, said Dr. David Marsh, the centre's clinical director for addiction medicine.

It already runs many outpatient programs for addicts at the site.

The program has not been formally announced, but word leaked out because Vancouver residents had to be told about the rezoning application for the storefront clinic.

While many support the clinic, they are opposed to its location — across the street from a day-care centre and down the street from an elementary school.

Under the study, 210 addicts in the three cities — a third of them in Toronto — would be given heroin seven days a week. Another 210 would be given methadone and 50 would get hydromorphone, or Dilaudid, a drug normally used to treat pain that has an effect similar to heroin.

The addicts must have twice failed to kick the habit in methadone treatment programs.

The trial program has been under discussion and subject to rigorous ethical study for the past five years, said Dr. Martin Schechter of the University of British Columbia, the study's principal investigator.

"It's a very, very complex endeavour," he said. "There were a number of approvals we had to obtain and are still in the process of obtaining," he said. But it's important to realize the drug is going only to people already addicted to heroin, he added.

"These are people buying the drug on the black market, sharing dirty needles and spending most of their time in criminal activity like robbery and prostitution in order to pay for their habit," Schechter said.

"If we can break this cycle of criminal activity, hopefully we can stabilize their lives and get them the counselling they desperately need."

Similar studies in Switzerland and the Netherlands found that addicts made improvements in their quality of life and employment, engaged in less criminal activity and improved their over-all health, he said.

Methadone dependency is the only known effective treatment for heroin addicts, but about half of them don't respond to it.

Peter Vamos, a psychologist and executive director of the Portage Organization, a network of drug treatment centres in Canada, said the problem with such experimental programs is they fail to deliver the counselling addicts need.

"They're less likely to overdose and they have clean needles, but as far as getting them any real help, they don't really seem to have that," he said.

When an uproar broke out in the Ontario Legislature a few years ago over sending addicts to the United States for treatment, the government vowed to stop the practice and set up treatment programs at home, Vamos said.

"They haven't invested in treatment and they're not sending them out of the province either," he said. "Over the last several years, treatment has not been a high priority."

But Richard Garlick, director of communications for the Canadian Centre on Substance Abuse, said the study is "a very solid, well-thought out project. This is just another step in what is becoming a wide variety of approaches to addiction.

"It used to be one size fits all, but now we're realizing some people respond to one kind of treatment and others don't," he said. "These are people who have failed to respond to the only other major approach — methadone dependence. This is a sincere attempt to help those people."
tjockis
quote:
Jo precis, alla människor vill leva utan dom reglerna, men oxå dom flesta människor med lite insikt borde förstå att vi måste anpassa oss efter den svagaste länken...

jag tyckte artikeln var intresant för man kom närmare knarkarnas liv på nått sätt... på vilket sätt menar du att den var ett bevis på att sveriges drogpolitik inte fungerear?

att leva efter svagaste länken är en av anledningarna till att mänskligheten har blivit så kollektvivt efterbliven som ras om du frågar mig.
vårt samhälle håller på att rasa, och människorna är svagare än nånsin.

varje knarkarskräckhistoria är ju ett bevis på att vi inte har en fungerande politik.
när dom sätter in alla pengar på att fixa poliser som ska göra knarkarna illa istället för att hjälpa dom så kommer vi för alltid ha en massa skräckhistorier.
tänk om dom i artiklarna hade fått hjälp istället för hårda ord och batonger istället.

gör den svaga länken starkare istället för att trycka ner den ännu mer och tvinga alla andra att gå ner till samma nivå!

daniel has spoken :)
DJ_Laszlo
Många av mina polare knarkar/har knarkat. Några av de sitter fast i skiten. Legalisering av cannabis/hasch/majja? I helvete heller - det var så allt började för de. En sak leder som bekant till en annan.

Har även blivit erbjuden både av dessa och av andra nissar både det enda och det andra, men jag har aldrig känt mig lockad av att prova. Jag klarar mig fint med min redbull+jäger :)
tjockis
quote:
Originally posted by DJ_Laszlo
Många av mina polare knarkar/har knarkat. Några av de sitter fast i skiten. Legalisering av cannabis/hasch/majja? I helvete heller - det var så allt började för de. En sak leder som bekant till en annan.

Har även blivit erbjuden både av dessa och av andra nissar både det enda och det andra, men jag har aldrig känt mig lockad av att prova. Jag klarar mig fint med min redbull+jäger :)

när du ändå snackar om orsak och verkan:

mänsliga hjärnan består till stor del av fett.
och du tycker man ska använda lösningsmedel som favoritdrog...

låter som en bra plan!

en sak leder ju verkligen som sagt till en annan.
SteveTranz4ever
Hmmm

http://www.tranceaddict.com/forums/...threadid=137799
mindshooter
quote:
Originally posted by DJ_Laszlo

Men vänta nu ett tag. Dina polare sitter inte i skiten p.ga droger. Dom sitter i skiten för att dom inte kan hantera sitt ansvar.
Dom klarade inte av att hantera droger.
På vilket sätt skulle dom må sämre av att lätta droger blev legaliserade?
Varför tror du att dina polare skulle må sämre av att man satsar pengar på utbildning om effekter av droger och ansvaret runtomkring, istället för att jaga stackars flummiga människor runt hela stan?

AC.
Är verkligen nolltolleransen rätt väg att gå?

Jag har alltid varit emot en legalisering av droger men har aldrig stört mig på dem som använder dem. Nu är jag dock inte lika säker.

Skulle en legalisering av lättare droger medföra att färre personer använder tyngre och avsevärt mera skadliga droger då dessa fortfarande skulle vara olagliga? Det finns en överhängande chans att så skulle vara fallet till skillnad från idag då men indriekt uppmuntras att bruka tyngre droger med den lagstiftningen vi har idag. Varför bära runt på en påse hash i fickan när man lika gärna kan tejpa fast "minipåse" på låret fylld med kokain. På detta sätt riskar du itne att bli tagen av polis kroppsvisitering(så länge de inte strippar dig dvs). Altså är det "smartare" att bära runt på en liten påse med kokain än större påse med hash för att uppnå samma effekt. Detta gör också att du riskerar kortare straff om du blir tagen med narkotikan på dig då du inte behöver samma mängd.

Man skulle kunna chockhöja straffen på alla slags narkotikaklassade medeln och på så vis avskräcka för alla användning. Men min personliga åsikt om skärpta straff är att det är fel sida att ta tag i problemen. Det skulle även leda till en större isolering av de som faktiskt fortfarande brukar droger och på såvis färre som får hjälp med sitt problem.

Vilka konsekvenser skulle en legalisering av lättare droger egentligen få då? Skulle antalet personer som brukar droger öka? Mycket troligt även om det kanske bara skulle vara en liten ökning. Mörkertalet skulle minska markant och på så sätt skulle troligtvis en legalisering upplevas som en ökning av personer som brukar droger.

Kontrolerat bruk? Bör man uppföra såkallade "coffeeshops" ägda av saten för att kunna ha uppsikt över folk och också kunna informera om risker? Mycket troligt den bästa lösningen.

Det finns många svårsvarade frgåor dock. hur man ska hantera eventuel övrig försäljning? Max tillåten försjälnmingsmängd? Max tillåten innehavsmängd? Vad händer när höga människor går om kring på gatan och tror de kan stoppa bilar likt stålmannen? Kanske vill du nu säg aatt det är samma sak med fulla personer ute på allmänplats men jag tycker inte riktigt den jämförelsen kan göras. Svårt att tillåta bruket av droger på utnämnda ställen medans förbjuda det på andra (om man nu strävar efter det) ta alkohlen som exemple som inte får brukas på allmänplats, finns det verkligen någon som bryr sig om det längre? En mildare syn på droger rent allmänt, även tyngre droger? eventuel klassfråga? Vilka sorter ska tillåtas? Vem ska vara leverantör? Utrikespolitiska konsekvenser? Som ni ser finns det många frågor och listan kan göras längre...

En sak vi alla nog kan enas över är att dagens svensson inte skulle kunna acceptera en legalisering.
staz
grävde lite i tråden och fick lust att plocka upp det här

quote:
Originally posted by Virus
Kokain är farligt beroendeframkallande, men på vilket sätt tar kroppen stryk?

Kokain är egentligen ganska milt vad det gäller fysiska men. Den största risken är att en persons liv kan påverkas så mycket av det psykiska beroendet att skaffa pengar till kokain blir det som livsstilen kretsar kring.. och desto längre det går, desto svårare blir det för personen att handskas med livet i ett nyktert tillstånd.. till slut så kan det t.ex. tänkas att en person inte går till jobbet utan att ha sitt kokain för att den mår så ruttet utan..

(nu snackar vi skräckexempel, faktumet att kokain är så pass dyrt och 'utspätt' som det är i sverige har avskräckt alla jag känner som använt/använder att använda det så pass ofta så att de blir beroende av det)

Men för rikemansbrats som kan få tag på kokain utav hyfsat hög kvalitet med pengarna de får av sina föräldrar så kan nog risken anses ganska stor. ;)

quote:
A. Weil. "The Therapeutic Value of Coca in Contemporary Medicine."
The Journal of Ethnopharmacology, 3 (1981) 367-376.

"I have lived among coca-using Indians of the Andes and the Amazon basin
in Columbia and Peru and have not seen any signs of physical deterioration
attributable to the leaf. I have never seen an instance of coca toxicity.
Nor have I observed physiological or psychological dependence on coca.
Even life-long chewers seem able to get the effect they want from the
same dose over time; there is no development of tolerance and certainly
no withdrawal syndrome upon sudden discontinuance of use."

-------

-Andrew Bell
[email protected]

det där går självklart inte att jämföra med någon som röker crack varje dag eller i annan form använder kokain ofta, eftersom att kokabladen inte inehåller någon hög koncentration av kokain, men det kan ändå ses som en pekpinne.

quote:
In article <[email protected]> [email protected] (charless) writes:

>the interesting factoids about who the addicts were back in the
>1920's, when heroin use for recreational purposes was still
>legal.

My grandfather, like many medical doctors of his time (and like Freud)
was a cocaine addict. It caused him no problems at all as far as we
could see, or he reported, and he always claimed that without the
cocaine he would have been an alcoholic. He died at the age of 96,
shortly after his third wife had died on him, and it would seem
because he was fed up with living so long. In those days in Britain
addicts could register with the NHS, and thus there were no black
market profits to be made on illegal drugs, and no pushers. The drug
problems all started when we became sanctimonious about these addicts
on the NHS, kicked them off, and just like the US before us, created
the whole apalling modern drug scene of criminality, pushers, and drug
barons.
--
Chris Malcolm [email protected] +44 (0)31 650 3085
Department of Artificial Intelligence, Edinburgh University
5 Forrest Hill, Edinburgh, EH1 2QL, UK
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 [36] 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Privacy Statement