|
Party knark (pg. 54)
|
View this Thread in Original format
| trondman |
Intressant debatt.
Håller helt med om att människor med social fobi och liknande många gånger har det svårare när de söker jobb och i andra sociala sitationer men tror dock det skulle uppstå mer problem än det skulle lösa av att börja ta droger för att bli mer social. Tror tyvärr tilfällen då de som lider av social fobi skulle tycka sig ha användning av droger skulle bli rätt så ofta och då är ju frågan i hur stora doser och hur ofta man skulle kunna ta medicinen utan att det påverkar en negativt?
Och kommer man ner i så pass små doser så det ex skulle gå att köra bil någon timme efter man tagit medicinen?
Om man nu har social fobi och man skulle kunna få medicin lagligt(någon lämplig drog) och går på arbetsintervju och får jobbet och sedan börjar på jobbet och då inte är alls lika social eller inte var riktigt vad företaget var ute efter, vad ska man göra då?
Även om det är i mindre doser kan jag inte tänka mig att de droger som hjälper till mot social fobi lär bli lämpliga att ta varje arbetsdag för att bibehålla "den personen" som gjorde att man fick jobbet.
Många jobb idag så har man åtminstone någon kontakt med människor, kunder och ofta även arbetskamrater som man nästan måste kunna vara lite social med för att dagen ska flyta på och för att sammarbetet ska fungera och vad händer om man känner att man inte fixar det och är i behov att droger/medicin varje dag? Vilka doser skulle vi hamna i då?
Situationer där man känner att man kanske vill gå fram till någon men är rädd för att det kan bli fel är ju ofta händelser som inte är planerade så långt i förtid och ska man då alltid ha medicin på lager utifall att sådana situationer skulle uppstå? Finns inte risken då att många börjar missbruka det eller att de kanske känner att sociala fobin släpper ännu mer om jag kanske tar ett eller två piller till?
Är nog mer inne på steves linje med terapi mm. |
|
|
| Braxen |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
Piller är inte alltid lösningen på folks div. problem.... terapi eller sunda diskussioner eller vad man kan säga kan lösa många problem...
Allt är inte brist på nån kemisk substans i hjärnan som måste ersättas med nåt piller... det är väl bara den lättare (mindre svåra) vägen ut. |
word ! |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Jeremy H
elitsamhälle.. here we come! ;S
Samma argumentation skulle till exempel kunna rättvisa genmanipulering av foster för att få "perfekta" barn.. kul värld.. |
Om det vore tekniskt möjligt, varför skulle det vara fel att göra vår värld mer perfekt? |
|
|
| n0bben |
| personligen tycker jag det är bättre att låta naturen ha sin gång :Q |
|
|
| Jeremy H |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Om det vore tekniskt möjligt, varför skulle det vara fel att göra vår värld mer perfekt? |
Oj, det har jag verkligen inte påstått att det skulle göra.. Jag tror mer på att allt skulle gå kepprätt åt h*lv*te för vår värld då :nervous: Eller ja.. för oss människor iaf.. Men vårt jordklot skulle nog iofs må bra mycket bättre utan oss egentligen. :rolleyes: |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by n0bben
personligen tycker jag det är bättre att låta naturen ha sin gång :Q |
kanske, kanske inte. Naturens gång e ju ganska grymm ibland... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Jeremy H
Oj, det har jag verkligen inte påstått att det skulle göra.. Jag tror mer på att allt skulle gå kepprätt åt h*lv*te för vår värld då :nervous: Eller ja.. för oss människor iaf.. Men vårt jordklot skulle nog iofs må bra mycket bättre utan oss egentligen. :rolleyes: |
See disclaimer, "Om det var tekniskt möjligt". Seriöst, om vi kunde förbättra intelligens, social kompetens, lättare att bli glad etc. Hur skulle världen inte bli bättre?
Anyway, kinda off topic :p |
|
|
| Jeremy H |
| Såg en ganska intressant dokumentär om ecstasy för några dagar sen.. "Ecstasy Rising (reported by Peter Jennings) (2004)".. rekommenderas faktiskt :) Kan slänga upp den på nåns ftp eller nåt om nån är intresserad.. |
|
|
| K-PAXian |
| Gärna. Ge sen info bara om hur man får hem det. :) |
|
|
| staz |
| den e rätt bra.. belyser på ett välgjort sätt hur regeringar (usa's i detta fall) pumpar ut skräckpropaganda och även finansierar ren bogusforskning. |
|
|
| Jeremy H |
| quote: | Originally posted by staz
den e rätt bra.. belyser på ett välgjort sätt hur regeringar (usa's i detta fall) pumpar ut skräckpropaganda och även finansierar ren bogusforskning. |
Mja, men jag tycker ändå att den håller sig ganska objektiv, vilket jag tyckte var bra :)
Sålänge Stääväää är o latar sig på stora ön så har jag ingenstans att lägga upp den verkar det som (: |
|
|
|
|