|
Party knark (pg. 5)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
| precis. och då ska vi skita i dom eller hur? låta dom ruttna? |
|
|
| Aendy |
| Hur tycker du vi ska kontrollera vilka som klarar av det och inte? Snacka om intrång i den personliga integriteten. |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by reveal
precis. och då ska vi skita i dom eller hur? låta dom ruttna? |
Nej,... fan va alla missförstår mig då :D
Som jag skrev tidigare kan vi genom en reglerad försäljning få in pengar till staten för att just ta hand om dem.
NordLight |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by NordLight
Nej,... fan va alla missförstår mig då :D
Som jag skrev tidigare kan vi genom en reglerad försäljning få in pengar till staten för att just ta hand om dem.
NordLight |
dvs ett monopol? det går inte ihop med den totala friheten...
dessutom som anden säger, hur ska man kontrollera vilka som får/inte får köpa? |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by Aendy
Hur tycker du vi ska kontrollera vilka som klarar av det och inte? Snacka om intrång i den personliga integriteten. |
Vi ska inte kontrollera. Det ger sig ganska naturligt vem som klarar av och vem inte ...
Btw. Kontrollerar vi alkoholister (eller blivande) idag ?
Jag förstår inte resonemanget.
Greetz
NordLight |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by reveal
dvs ett monopol? det går inte ihop med den totala friheten...
dessutom som anden säger, hur ska man kontrollera vilka som får/inte får köpa? |
Som svar på din monopolfråga ställer jag en motfråga: Var köper du cigg idag ? På skattemyndigheten eller ?!
Alla ska få köpa såklart. Jag tycker dock att man borde ha en åldersgräns.
Greetz
NordLight
;) |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by NordLight
Btw. Kontrollerar vi alkoholister (eller blivande) idag ?
Jag förstår inte resonemanget. |
Men hur feta problem har vi inte i med rehabilitering och förebyggande åtgärder inom alkoholvården. Och då är det ändå betydligt mindre beroendeframkallande än de droger du vill släppa fria. Och kom inte med att de inte skulle vara det. |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by Aendy
Men hur feta problem har vi inte i med rehabilitering och förebyggande åtgärder inom alkoholvården. Och då är det ändå betydligt mindre beroendeframkallande än de droger du vill släppa fria. Och kom inte med att de inte skulle vara det. |
Jag vet ! och håller med om att det är stora problem. Det är INTE så att jag skiter i dem som drabbas. Men så länge vi lever i ett demokratiskt/fritt samhälle kommer en grupp människor att bli beroende av det ena eller det andra. Det är ett ont vi tyvärr måste acceptera.
Alternativet är en polisstat, där varje steg du tar övervakas samt att allt är förbjudet. Då blir det svårt att hamna i ett missbruk tror jag.
Men jag väljer nog det fria samhället...
Greetz
NordLight |
|
|
| reveal |
eller så har vi det som nu
ingen polisstat direkt, men ändå tillräckligt fritt |
|
|
| Aendy |
| Vill inte verka konservativ, men jag är väldigt nöjd med som det är nu. När jag förstår hur alternativen kan se ut. Men jag är fortfarande helt oförstående inför nyttan med tobak, så länge man inte provat på det lider man inte av att vara utan, det är inte förrän man blivit beroende av det man måste ha det för att fungera lika bra som en person som inte är tobaksnyttjare. Finns inget nyttovärde i tobak. |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by reveal
eller så har vi det som nu
ingen polisstat direkt, men ändå tillräckligt fritt |
Ja precis...och det är väl där våra åsikter går isär.
Men jag tackar för en intressant diskussion i alla fall ! :D
Greetz
NordLight |
|
|
| NordLight |
| quote: | Originally posted by Aendy
Vill inte verka konservativ, men jag är väldigt nöjd med som det är nu. När jag förstår hur alternativen kan se ut. Men jag är fortfarande helt oförstående inför nyttan med tobak, så länge man inte provat på det lider man inte av att vara utan, det är inte förrän man blivit beroende av det man måste ha det för att fungera lika bra som en person som inte är tobaksnyttjare. Finns inget nyttovärde i tobak. |
Du verkar inte alls konservativ :D.
Känns det inte bra att veta att det finns en drog på marknaden som heter Nikotin och att du SJÄLV valt att avstå ?
Det måste nog kännas lika skönt som min första morgoncigg ;)
Ditt beslut borde stärka dig som individ och bygga karaktär. Det är därför jag gillar möjligheten att välja.
Så efter några ronder i forumet...vad tror du ? Sväljer jag piller på helgerna ?
Greetz
NordLight |
|
|
|
|