|
Party knark (pg. 32)
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
Jag tycker inte sveriges drogpoltik är perfekt. Jag tycker det är fel att enskilda personer ska bli straffade (såsom på devotion...) det retar bara upp folk. Dom flesta som knarkar idag har antningen koll på vad dom gör, dvs ingen större risk för samhället, eller så har dom ingen koll alls och blir därför inte ett dugg avskrackta av polisens jobb. Det som behövs är bättre behandlingar, mer/bättre undervisning och tuffare tag mot ligor som för in knarket i sverige... Ungefär samma sak som ni verkar tycka, dock kan jag inte se varför man skulle kunna ha det så även fast knark är olagligt? |
vi är överrens om det du säger... som jag förstår det så vill du att droger ska vara olagligt men att polisen ska se mellan fingrarna när det gäller folk som kan hantera det och dylikt? Tyvärr funkar juh inte lagen så, för då skulle dom få en massa problem med "gränsfall" och dylikt. Sedan finns det som jag nämt förut alltid gestapo poliser som hellre går efter boken än efter sunt förnuft..och dom blir vi inte av med... |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by mindshooter
vi är överrens om det du säger... som jag förstår det så vill du att droger ska vara olagligt men att polisen ska se mellan fingrarna när det gäller folk som kan hantera det och dylikt? Tyvärr funkar juh inte lagen så, för då skulle dom få en massa problem med "gränsfall" och dylikt. Sedan finns det som jag nämt förut alltid gestapo poliser som hellre går efter boken än efter sunt förnuft..och dom blir vi inte av med... |
Mja det jag menar är snarare att polisen borde använda sina resurser mot smugglarna och inte mot folket. Mot langarna inte mot folket. Mot ligorna inte mot folket. Ungefär som RIAA som tror att genom att stämma alla enskilda individer ska dom få tillbaka försäljninen (ta det inte som en metafor för jag hatar metaforer, bara ett exempel på att vissa brott är kanske bättre o se igenom fingrarna med o komma åt det på andra sätt...). Självklart ska man inte helt skita i att ta fast grova knarkare men att hålla på och stänga ner fester o dyl e bara fjantigt! |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by WhiteRussian
Men om du läser de rapporterna jag postade tidigare i tråden så står det att det inte finns några belägg för den sk. "gateway-teorin" som du pratar om.
Och även om det gjorde det, så är det snarare ett argument att legalisera lättare droger för att man då slipper att gå till en langare som skulle kunna ha tyngre droger att sälja också, eller hur?
Alltså, ni har juh inga argument alls!
Kan ni inte skriva, från hjärtat, vad ni tror en legalisering innebär? Så kan jag skriva nåt A4 om min vision(tm) ;) |
Jag har nog missat en del här..
"gateway-teorin" som Jag pratar om, jag vet inte ens vad det är?!?
Jag har inte läst de senaste posterna i denna tråd, tyckte det var slöseri med tid.
Men Mr Rysk: vad är din vision?? Jag vet inte ens din ståndpunkt här?? För min del sa jag bara att det som inte är skadligt för dig finns eg. inte nån anledning att förbjuda. Men ser på hela situationen som tragisk. Sammhället funkar inte som vi vill idag, följdaktligen så går det inte ha nån form av legallisering av droger... det är iaf vad jag tror. |
|
|
| tjockis |
st_andrew: jag orkar verkligen inte fortsätta med våran privata pajkastning, det blev alldeles för många rutor att quota. men jag måste medge att den varit ytterst trevlig. hoppas du inte tog illa vid dig när det hettade till bara, för min del e allt lugnt iaf. =)
att tillägga bara:
1.) alla bekvämligheter vi i västvärlden har, och anledningen till att vi har det så jävla bra (för det har vi, det är inbicillt att tro att vi skulle vara fattiga i någon som helst aspekt), är för att vårat samhälle bygger på att en liten liten liten liten klick människor (större andelen av sverige bland annat) lever i överflöd, medan resten lever i total fattigdom och tvingas kämpa på ett sätt som i stort sett ingen i detta land skulle klara av (eftersom vi inte är vana vid att kämpa alls... om man jämför alltså. men alla människor tycker hans/hennes egna börda är den tyngsta).
anledningen till att du kan köpa en massa saker du inte behöver är för att 100 gånger fler människor INTE kan det... du hajar säkert hur jag menar.
ta en titt på hur samhället fungerar (på riktigt alltså, lyssna nu inte på vad kristina axén olin säger i sin valkampanj eller vad som står i aftonbladet).
I MIN UTOPI DELAR VI HYFSAT LIKA.
inte som i kommunismen där alla tvingas dela lika, utan helt enkelt där alla kan VÄLJA hur de vill leva. för ingen kan väl med fungerande ögon och öron idag säga att alla kan välja hur de vill leva?
2.) utomjordlingarna har redan varit här massor av gånger. men dom har sagt att dom inte vill styra oss. vi har satt oss i den här situationen själva. därför ska vi ta oss ur den själva. så länge ingen faktiskt försöker spränga hela planeten eller något liknande så kommer dom inte ingripa. men dom finns här för att vägleda dom som vill bli vägledda =)
för att återgå till ämnet.
alltså egentligen...
jag bryr mig inte så jättemycket ifall droger e lagligt eller inte.
det är inte hela världen om man får böta en tusenlapp för att man har en femma brunt eller nåt piller som man alltför osmidigt slänger fram när lagen står bredvid, det är lugnt.
vad som dock INTE är lugnt är att staten lyckats med att dela folket i tre delar, precis som vanligt.
dom som vill ha knark
dom som inte vill ha knark
och dom som skiter i vilket.
det känns som om denna röda tråd blir i allt. emu-valet var ju ett förbannat bra exempel på hur folket blir delat.
jag vill att folk ska kunna välja hur dom vill göra UTAN ATT DOM SKA BLI FRÄMLINGAR MED SINA BÄSTA VÄNNER för de val dom gör.
sätt dit folk för langning och innehav, visst. det kommer alltid finnas folk som älskar risken med att smuggla och langa.
men sluta stänga ner fester och trakassera folk. och framför allt:
SLUTA TA BLOD Å PISSPROV på folk som ser påverkade ut.
hasch har rökts i tusentals år i indien.
dessa människor har ingen aning om vad en haschpsykos är.
VI SKAPAR PARANOIAN HOS KNARKARNA.
så behöver det inte vara.
i england är det inte lagligt att röka cannabis (vilket många tror).
däremot har dom AVKRIMINALISERAT innehav av lätta droger och cannabisrökning offentligt. gör man det framför snuten kan man dock ha otur om han e på dålgt humör.
sluta med utanförskapstrakasserierna mot knarkarna, så slipper vi många av de dödsfall som beror på just detta.
jag tror det är där skillnaden ligger.
låt folk göra sina egna val.
och låt folk stå sitt kast för dom!
hjälp inte dom som inte vill bli hjälpta, lägg istället energin där den behövs! |
|
|
| JayBee |
| quote: | Originally posted by tjockis
2.) utomjordlingarna har redan varit här massor av gånger. men dom har sagt att dom inte vill styra oss. vi har satt oss i den här situationen själva. därför ska vi ta oss ur den själva. så länge ingen faktiskt försöker spränga hela planeten eller något liknande så kommer dom inte ingripa. men dom finns här för att vägleda dom som vill bli vägledda =)
|
självklart så orkar jag inte läsa igenom alla posts men jag är faktist väldigt nyfiken hur du/ni kom in på detta ämne :) |
|
|
| tjockis |
| quote: | Originally posted by WhiteRussian
Men det är meningslöst att diskutera droger utifrån om det är bra eller inte på ett webbforum. Överhuvudtaget så var jag precis lika mycket emot innan jag prövade, men jag ändrade mig, :) |
jag var också helt anti, eftersom jag blivit helt lurad.
sen skaffade jag mig en egen uppfattning, vilket kändes lite mer moget än att lyssna på skolsysters vettskrämda propagandatal :rolleyes: |
|
|
| Proximus |
Jag har inget emot folk som knarkar eller tar droger, fine, vill man göra det är det ens eget val.
Men att legalisera droger görs så att man på lättare sätt kan få tag på droger, och redan nu ser vi unga killar och tjejer, i 11, 12 års åldern dricka alkohol och röka cigaretter. Tanken på att de ska komma åt droger är skrämmande.
Eller i England där de flera gånger hänt att småbarn har satt i sig ecstacy tabletter som någon pantad jävel lämnat framme. Fine att man vill ta droger, klart man får göra vad man vill med sitt eget kropp men legalisera droger? Snälla, vi har det riktigt illa med cigaretter och alkohol nu, vi behöver inte mer destruktiva medel i samhället. Särskilt inte för nästkommande generationer. |
|
|
| WhiteRussian |
Tänkte skriva ner lite funderingar kring droger och situationen i Sverige, har egentligen inte tid, måste plugga till en tenta men det här är juh så mycket roligare, :p
Någonting som jag tror många som är emot droger missar är att vi som har andra åsikter vill släppa allting vind för våg, låta folk knarka ner sig, inte ha någon undervisning, eller överhuvudtaget se de negativa sidorna med droger.
Detta är HELT fel!
För det första, det fungerar inte i Sverige som det ser ut idag. Enligt EU:s organisation för drogundersökning i de olika medlemsländerna så har Sverige enligt den senaste undersökningen många fler tunga missbrukare än Nederländerna. Precis som ni säger så ser man oftare, och hör om, droger i Sverige. Det ser juh inte direkt bra ut, eller hur?
Under 80-talet hade Sverige extremt få missbrukare enligt de svenska undersökningarna, detta var innan Internet och EU. Sverige har bara på några få år kommit mycket närmare Europa än vi någonsin varit, alltså är det naivt att tro att vi ska kunna nå tillbaks till de låga siffror vi hade på 80-talet. Jag tror alltså att det är dags att prova något nytt sätt att handskas med droger och alla problem de innebär.
För det första måste man ha, saklig, information i skolorna. Man blir inte tung heroinmissbrukare efter några jointar. De som blir det är väldigt få. Argumentet att man skulle gå vidare till tyngre droger har ingen som helst grund eftersom det grundar sig på att det är olagligt! En langare kanske säljer heroin utöver cannabis, även om jag aldrig vart med om det. Då skulle detta vara ett argument att i sådana fall legalisera cannabis och slå undan benen på den illegala marknaden.
I vilket fall som helst så står det bland annat i den här kanadensiska senat undersökningen så här om påståendet att cannabis skulle leda till tyngre droger:
Cannabis and the gateway hypothesis
There is no convincing evidence to establish
the gateway hypothesis.
Data from population surveys show that out
of 100 cannabis users in adolescence,
about 10 will become regular users and 5
will move to using other drugs.
Pharmacological studies of cannabis active
ingredients have not found any element
that predisposes users to more potent
drugs. Some studies would show that
cannabis may be an effective substitute to
treat dependency to hard drugs.
Sources: National Institute of Medicine 1999;
Roques, 1999; INSERM, 2001; Cohen & Sas, 1997;
ben Amar, in print; National Drug Research
Institute, 2000.
Om man nu skulle legalisera cannabis måste man självklart ha hård kontroll, 20års åldersgräns, och självklart fortfarande ståndpunkten att det bästa vore om ingen använde några som helst droger, inklusive alkohol, men att vi ändå aldrig kommer nå dit! Istället måste man anpassa sig efter hur situationen ser ut.
Även efter en legalisering måste man ha information i skolorna om vad droger är för någonting. Även om ni har ett vilt helgsupande i Sverige så dör ännu fler av alkoholrelaterade skador i Frankrike än i Sverige. Våran alkoholpolitik fungerar fortfarande hyfsat även om den ställs inför hårda problem med sänkta skatter i Danmark och Tyskland. Samma iställning som politiker har till alkohol måste man ha till droger! Det är farligt, vissa klarar inte av det, och vi försöker hjälpa de så mycket som möjligt!
Att det inte skulle vara "bra" att släppa flera droger fria är ett absurt påstående eftersom de redan finns! Bara för att något är olagligt innebär inte att det inte finns! Det gäller att kontrollera inte slå ner eftersom människan alltid använt droger och alltid kommer använda droger.
Självklart är det ändå svårt att fullfölja detta i praktiken, men man kan ändå börja med att avkrimnalisera det egna bruker som bara fyller ett enda syfte, att slå ner på den enskilda missbrukaren.
Helt seriöst, vilka har ni minst sympati för, de som använder droger eller de som smugglar in droger?
HUR KAN STATEN FÅ BESTÄMMA VAD JAG HAR I MIN KROPP?! Cannabis stannar i kroppen i ungefär en vecka, det innebär att om jag röker några jointar en helg så är jag olaglig varena sekund av mitt liv tills det går ur kroppen, det är helt absurt, :nervous:
Detta är vad jag tycker, skulle kunna skriva mycket mer men då orkar ni inte läsa, ;) |
|
|
| quilly |
| Det är gulligt med alla seriösa/semi-seriösa inlägg. Men för er förespråkare av en legalisering så är det nog tyvärr så att det ALDRIG kommer att hända. |
|
|
| St_Andrew |
Whiterussian: Varför skulle man inte kunna ha en bättre drogpolitik även fast man hade det olagligt? Dom flesta av era argument bygger på att eftersom dagens drogpolitik inte fungerar så är ända sättet att lösa det att legalisera lätta droger o SEN lära folk mer om dom....
| quote: | Originally posted by tjockis
st_andrew: jag orkar verkligen inte fortsätta med våran privata pajkastning, det blev alldeles för många rutor att quota. men jag måste medge att den varit ytterst trevlig. hoppas du inte tog illa vid dig när det hettade till bara, för min del e allt lugnt iaf. =) |
hehe allt e lungt för mig med, det ska ju hetta till i diskutioner om det ska vara lite intressant =)
Måste bara quota dig en gång till :)
| quote: | att tillägga bara:
1.) alla bekvämligheter vi i västvärlden har, och anledningen till att vi har det så jävla bra (för det har vi, det är inbicillt att tro att vi skulle vara fattiga i någon som helst aspekt), är för att vårat samhälle bygger på att en liten liten liten liten klick människor (större andelen av sverige bland annat) lever i överflöd, medan resten lever i total fattigdom och tvingas kämpa på ett sätt som i stort sett ingen i detta land skulle klara av (eftersom vi inte är vana vid att kämpa alls... om man jämför alltså. men alla människor tycker hans/hennes egna börda är den tyngsta).
anledningen till att du kan köpa en massa saker du inte behöver är för att 100 gånger fler människor INTE kan det... du hajar säkert hur jag menar. |
jupp men du har fel! anledningen till att vi kan leva i överflöd är att vi lever i överflöd. låter lite skumt men om inte vi konsumerade som tokar skulle vårat samählle gå under och vi skulle bli fattiga. Min lärare på högstadiet sa att det i kalifonien finns frukt för att mätta hela världens befolkning (vet inte hur mkt fakta han hade på det men jag tror det kan vara sant!), så problemet ligger inte i att hela världen inte kan leva i överflöd, problemet ligger i fega politiker som inte vågar släppa handeln fri. Det skulle till en början leda till kraftig försämring för i-länderna men i det långa loppet skulle hela världen bli i-länder mkt snabbare.
oj nu e jag verkligen off topic....
| quote: | men sluta stänga ner fester och trakassera folk. och framför allt:
SLUTA TA BLOD Å PISSPROV på folk som ser påverkade ut. |
så sant, så sant, se mina inlägg lite längre upp :D
| quote: | hasch har rökts i tusentals år i indien.
dessa människor har ingen aning om vad en haschpsykos är.
VI SKAPAR PARANOIAN HOS KNARKARNA.
så behöver det inte vara. |
hmm så vitt jag vet så e dom ganska knasigt förstörda men jag har ingen större aning egetnligen :p
har du sett bowling for columbine (michel moore)? han tycker ungefär som du fast med vapen, dvs att amerikanarna skapar sig en rädsla vilket leder till våld. lite samma tanke. inte heeelt säker på om jag kan hålla med om den bara....
| quote: | sluta med utanförskapstrakasserierna mot knarkarna, så slipper vi många av de dödsfall som beror på just detta.
jag tror det är där skillnaden ligger.
låt folk göra sina egna val.
och låt folk stå sitt kast för dom!
hjälp inte dom som inte vill bli hjälpta, lägg istället energin där den behövs! |
håller med, ser dock inte varför man skulle kunna ha det olagligt och föra den politiken? |
|
|
| staz |
det är bara en tidsfråga.. kolla på england/holland/kanada , nu senast också västra australien om jag minns rätt..
trots att sverige är såpass efterblivet som det är i dessa frågor så kommer även vi att följa efter så småningom.. |
|
|
|
|