|
Party knark (pg. 34)
|
View this Thread in Original format
| SteveTranz4ever |
| Tjo fadderuttan... ska ta ledigt från jobbet nån dag å läsa igenom allt de där :) He he... tack |
|
|
| quilly |
| quote: | Originally posted by chjo
Håll till godo, lite rörigt men informativt.. kolla annars källan, seg som snor men annars bra police.se |
Eyyya.. läste genom den där. Tror inte Civvarna som var på Devotion kollat in den.. :p |
|
|
| Smekbar |
| hehe nu förstår jag varför jag tyckte det var en del felaktigheter i texten.. den var publicerad av polisen.. och de har inte mest koll i hela världen.. men men... |
|
|
| staz |
steve, att se att någon tagit ecstasy är ofta väldigt svårt.. det enda direkt tydliga man kan se är att pupillerna blir väldigt stora (vilket t.ex. mina ofta är när jag är nykter) så det är inte så hett att gå på, men dessutom så reagerar de långsammare på ljus (tar tid på sig att bli mindre när de utsätts för starkt ljus - också varför man speciellt inte bör titta in i solen om man är påverkad).. sen kan man se hur folk beter sig (gör saker som känns bra extra bra medans de är påverkade),, fast det är inte direkt tydligt i sverige där det är så pass tabu med droger som det är.. men på festen jag var i london t.ex. stod folk i grupper på dansgolvet och masserade varandras huvuden, blåste med mentholinhalatorer på varandra, lyfte upp varandra, sprayade vatten i luften som elefanter LOL..
annars så kan du kanske gissa vad folk som kutar runt med solbrillor på fester vill dölja ;)
Sen finns det väl säkert vissa som har solbrillor för att de tycker det ser coolt ut, men syftet med solbrillorna är annars ganska tydligt..
Några störningar i motoriken ger inte rent ecstasy , snarare tvärtom.. så någon som vinglar omkring har definitivt inte tagit det.. isåfall i kombination med något annat.
Så det ända polisen har att gå på egentligen är pupiller, vilket också ur _beteendesynpunkt_ (inte lagsynpunkt, spare me the flames) är väldigt motsägelsefullt i min åsikt.. Låt folk vingla omkring och spilla öl och ta brudarna på rumpan fast de inte vill, men ta in de som njuter och uppför sig bara för att de har stora pupiller. Många får också okontrollerade ryckningar i käkmusklerna, så det kan se ut som om det kokar i kinden.. Det torde väl vara ett ganska tryggt sätt att se om någon är påverkad av något olagligt.. men det drabbar inte alla..
Och det är som upplagt för misstag också att ta in folk för stora pupiller, med tanke på att många har stora pupiller av naturen, och att det ofta är en hårfin gräns på reaktionerna en nykter persons pupiller har mot ljus gentemot en som är påverkad av ecstasy eller något annan centralstimulant som påverkar pupillerna.
Ska de hålla på så får de väl uppfinna nåt slags blåstest, eller nåt i den stilen, blåstest skulle inte fungera men kanske ett hudskrapstest, fast det tar nog iofs för lång tid för substansen att komma ut i huden.. vad vet jag.. det är långt ifrån vårdat att ta in folk pga pupillstorlek iaf.
har inte tid att läsa hela artikeln nu, men såg direkt att de listat MDMA under hallucinogener, vilket det inte alls är.. dess släkting MDA är hallucinogen dock.. såg att det stod stjärnor bredvid men hittade ingen förklaring till vad stjärnorna betydde? de kanske klarar upp varför de listats under hallucinogener i stjärnförklaringen iaf.... eller asterix eller vfn det heter :p |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by staz
steve, att se att någon tagit ecstasy är ofta väldigt svårt att se.. det ända direkt tydliga man kan se är att pupillerna blir väldigt stora (vilket mina alltid är när jag är nykter) så det är inte så hett att gå på, men dessutom så reagerar de långsammare på ljus (tar tid på sig att bli mindre när de utsätts för starkt ljus - också varför man speciellt inte bör titta in i solen om man är påverkad).. sen kan man se hur folk beter sig (gör saker som känns bra extra bra medans de är påverkade),, fast det är inte direkt tydligt i sverige där det är så pass tabu med droger som det är.. men på festen jag var i london t.ex. stod folk i grupper på dansgolvet och masserade varandras huvuden, blåste med mentholinhalatorer på varandra, lyfte upp varandra, sprayade vatten i luften som elefanter LOL..
annars så kan du kanske gissa vad folk som kutar runt med solbrillor på fester vill dölja ;)
Sen finns det väl säkert vissa som har solbrillor för att de tycker det ser coolt ut, men syftet med solbrillorna är annars ganska tydligt..
Några störningar i motoriken ger inte rent ecstasy , snarare tvärtom.. så någon som vinglar omkring har definitivt inte tagit det.. isåfall i kombination med något annat.
Så det ända polisen har att gå på egentligen är pupiller, vilket också ur _beteendesynpunkt_ (inte lagsynpunkt, spare me the flames) är väldigt motsägelsefullt i min åsikt.. Låt folk vingla omkring och spilla öl och ta brudarna på rumpan fast de inte vill, men ta in de som njuter och uppför sig bara för att de har stora pupiller.
Och det är som upplagt för misstag också att ta in folk för stora pupiller, med tanke på att många har stora pupiller av naturen, och att det ofta är en hårfin gräns på reaktionerna en nykter persons pupiller har mot ljus gentemot en som är påverkad av ecstasy eller något annan centralstimulant som påverkar pupillerna.
Ska de hålla på så får de väl uppfinna nåt slags blåstest, eller nåt i den stilen, blåstest skulle inte fungera men kanske ett hudskrapstest, fast det tar nog iofs för lång tid för substansen att komma ut i huden.. vad vet jag.. det är långt ifrån vårdat att ta in folk pga pupillstorlek iaf.
har inte tid att läsa hela artikeln nu, men såg direkt att de listat MDMA under hallucinogener, vilket det inte alls är.. dess släkting MDA är hallucinogen dock.. såg att det stod stjärnor bredvid men hittade ingen förklaring till vad stjärnorna betydde? de kanske klarar upp varför de listats under hallucinogener i stjärnförklaringen iaf.... eller asterix eller vfn det heter :p |
Stämmer väl ganska bra, :)
Ett tydligt sätt att kolla om någon är påverkad av MDMA är om de kan korsa ögonen.
Pröva att hålla fingret framför ögonen och titta på det, ibland när man är duktigt e:ad kan man inte korsa ögonen, ;)
Har väl hänt...någon gång, :p
Men som sagt, detta inträffar inte alltid. |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by Smekbar
hehe nu förstår jag varför jag tyckte det var en del felaktigheter i texten.. den var publicerad av polisen.. och de har inte mest koll i hela världen.. men men... |
Polisen har nog väldigt bra koll, men sen att kunskapen är dåligt spridd, el. att utbildningen av de som borde veta är dålig. Läste ovan postade dokument ett par ggr och tyckte de stämde ganska bra... |
|
|
| tjockis |
| quote: | Originally posted by quilly
Klart det är Svenska.. "Nationalteatern - Kolla kolla". |
tack!
jag blev orolig. trodde ett tag att alla här inne haft en barndom helt utan nationalteaterns bästa!
nu vet jag att så inte är fallet :) |
|
|
| tjockis |
| quote: | Originally posted by chjo
Polisen har nog väldigt bra koll, men sen att kunskapen är dåligt spridd, el. att utbildningen av de som borde veta är dålig. Läste ovan postade dokument ett par ggr och tyckte de stämde ganska bra... |
men med tanke på att de trackasserar folk som inte är påverkade...
och dessutom tar med många av dessa människor till stationen...
och gör så på varje tillslag...
...så tycker jag inte det verkar som dom har så bra koll. och polisen är väl polisen som helhet (alltså deras personal och respektives handlingar)... inte vad dom skriver på deras hemsida, eller?
så länge det nu inte är så att de vill avskräcka folk som inte är påverkade genom att visa hur illa behandlad man blir om man knarkar.
detta verkar mest troligt, eftersom så jävla efterblivna kan dom väl inte vara efter så många års arbete?!!
om det inte är i rent avskräckande syfte blir man ju mörkrädd. dessa människor ska ju ha en uppfattning om hur man ska skydda allmänheten.
gooooood work :) |
|
|
| staz |
| http://www.theconnection.org/shows/2002/09/20020904_b_main.asp |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by tjockis
men med tanke på att de trackasserar folk som inte är påverkade...
och dessutom tar med många av dessa människor till stationen...
och gör så på varje tillslag...
...så tycker jag inte det verkar som dom har så bra koll. och polisen är väl polisen som helhet (alltså deras personal och respektives handlingar)... inte vad dom skriver på deras hemsida, eller?
så länge det nu inte är så att de vill avskräcka folk som inte är påverkade genom att visa hur illa behandlad man blir om man knarkar.
detta verkar mest troligt, eftersom så jävla efterblivna kan dom väl inte vara efter så många års arbete?!!
om det inte är i rent avskräckande syfte blir man ju mörkrädd. dessa människor ska ju ha en uppfattning om hur man ska skydda allmänheten.
gooooood work :) |
Vad jag menade var att Polisen, INTE DOM PÅ FÄLTET, har nog koll.. men sen att "befodrings-sugna-sura-griniga-fältpoliser" inte har den blekaste aning om saker och ting, det är en sak.
Jag har inte mkt erfarenhet av "knark-poliserna", men det är samma sak inom ex. traffikroteln där jag har betydligt mkt mer erfarenhet, dålig erfarenhet. |
|
|
| Smekbar |
hihi visste att den skulle tas upp... men men, imho så ger redan rubriken hela artikeln ett väldigt oseriöst intryck.jag är iofs osso överdrivet kritisk angående allt som skrivs om droger i svensk media... om det stämmer så verkar det ju dock otrevligt... :/
för övrigt, varför vill man stoppa i sig opiater?
lägger till den här länken med lite andra nyheter :)
länk :) |
|
|
|
|