|
Party knark (pg. 28)
|
View this Thread in Original format
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by Glorie
asså :D :stongue: Likna inte onani med intag av droger! Det går inte ens att jämföra.
|
OM onani vart lika farligt som lätta droger, alltså farligt om man gjorde det för ofta. Vad är då fel med min jämförelse? Liknelsen ligger i ett man tar en risk i att söka kicken och njutningen och man är beredd att ta den risken. Jag menar på att ni skulle alla säkert skita i nån dum lagstiftning som sa att ni inte fick göra vad ni ville med era kroppar i så fall. Vad är skillnaden? |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by mindshooter
OM onani vart lika farligt som lätta droger, alltså farligt om man gjorde det för ofta. Vad är då fel med min jämförelse? Liknelsen ligger i ett man tar en risk i att söka kicken och njutningen och man är beredd att ta den risken. Jag menar på att ni skulle alla säkert skita i nån dum lagstiftning som sa att ni inte fick göra vad ni ville med era kroppar i så fall. Vad är skillnaden? |
Att släppa en substans fri på marknaden, som med största sannolikhet skulle förstöra så mkt för så många är fjärran från jämförbart med att sitta i sitt rum och dra i struten.
Det är ok och ej olagligt att klippa av sig fingrarna, du får dunka huvudet i vägen 2000 ggr om dan, du skulle förmodligen bli inspärrad, men det är inte i ordens mening olagligt.
Diskussionen har vänt och frågan om det borde vara tillåtet att skada sig själv har fått fokus. Och som jag sa, det är tillåtet. Men att vilja legalisera nått som är så pass olämpligt som droger är en helt annan fråga, tycker många av jämförelserna är horribla och hör inte ens hemma i en någorluna vuxen diskussion.
En själklar sak enl. mig är att droger är förbjudet, hade man "uppfunnit" alkoholen idag skulle den med största sannolikhet också vara förbjuden. Cigaretter förstör folks hälsa och förpestar för ickerökare, borde me förbjudas. Människor borde vara mer mån om vad som är bra, vad som är lämpligt och dessutom om man är normalbegåvad vara ett föredömme, för det finns så mkt folk i vår värld som inte fattar bättre. |
|
|
| morakickers |
sent inlägg i denna långa diskussion:
för mig är gränsen som många pratar om mellan "verklig/äkta" och falsk upplevelse mkt flytande. jag vet flera som aldrig känt att livet är särskilt kul (mest likgiltigt och grått) som upplevt den djupaste glädjen någonsin på piller och efter det känt att livet faktiskt kan vara bra - vilket har gjort dem gladare generellt.
för er som aldrig testat: ni har ingen aning om hur det känns - droger får människor att må helt fantastiskt (oavsett vad de säger i skolan) och många blir aldrig missbrukare. MEN: de ger inte en bestående glädje och inget bestående livsvärde i sig.
själv tycker jag det är deppigt när man ser hur ngn inte kan förstå detta, utan tror att lyckan kan ätas vecka efter vecka. därför är jag emot droger generellt, men jag har inget moraliskt perspektiv ("det är oäkta") utan bara det att vissa - som egentligen inte mår bra - tar för mycket som en lätt väg till att må bra och förstör sina hjärnor och sina liv.
för mig är droger ngt som vissa provar några gånger under en period och sedan slutar med. jag tycker det är upp till var och en, men jag skulle bli mkt rädd om mina framtida barn skulle prova (det är ju ändå många som tycker det är FÖR bra).
i sverige är vi tack och lov ganska förskonade, i övriga europa och USA är det otroligt utbrett. om ecstacy är så farligt för hjärnan som forskningen tyder på kommer detta bli den största hälsokatastrofen i modern tid... |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by chjo
Diskussionen har vänt och frågan om det borde vara tillåtet att skada sig själv har fått fokus. Och som jag sa, det är tillåtet. |
Håller inte med om mycket du skriver, men det är egentligen orelevant vad jag tycker.
I vilket fall så är det du skriver som jag har med i min post fel
Det är inte tillåtet i Sverige att vara överhuvudtaget påverkad av narkotika.
Har du det i kroppen begår du ett brott så länge det finns i kroppen. |
|
|
| WhiteRussian |
| quote: | Originally posted by morakickers
i sverige är vi tack och lov ganska förskonade, i övriga europa och USA är det otroligt utbrett. om ecstacy är så farligt för hjärnan som forskningen tyder på kommer detta bli den största hälsokatastrofen i modern tid... |
Men det finns faktiskt inga konkreta bevis att så är fallet!
Läs mina länkar som jag skrev tidigare i tråden! :) |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by WhiteRussian
Håller inte med om mycket du skriver, men det är egentligen orelevant vad jag tycker.
I vilket fall så är det du skriver som jag har med i min post fel
Det är inte tillåtet i Sverige att vara överhuvudtaget påverkad av narkotika.
Har du det i kroppen begår du ett brott så länge det finns i kroppen. |
Jag har inte vid nått tillfälle antytt det skulle vara lagligt att vara påverkad av narkotika, det jag därimot sa är att det inte finns nån uttalag lag om att det är plagligt att skada sig själv. Det var ett svar på Mind's gnäll över att han inte för göra med sin kropp som han vill. Han får i princis göra vad han vill så länge det inte involverar tex narkotika osv... |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by chjo
Att släppa en substans fri på marknaden, som med största sannolikhet skulle förstöra så mkt för så många är fjärran från jämförbart med att sitta i sitt rum och dra i struten.
Det är ok och ej olagligt att klippa av sig fingrarna, du får dunka huvudet i vägen 2000 ggr om dan, du skulle förmodligen bli inspärrad, men det är inte i ordens mening olagligt.
Diskussionen har vänt och frågan om det borde vara tillåtet att skada sig själv har fått fokus. Och som jag sa, det är tillåtet. Men att vilja legalisera nått som är så pass olämpligt som droger är en helt annan fråga, tycker många av jämförelserna är horribla och hör inte ens hemma i en någorluna vuxen diskussion.
En själklar sak enl. mig är att droger är förbjudet, hade man "uppfunnit" alkoholen idag skulle den med största sannolikhet också vara förbjuden. Cigaretter förstör folks hälsa och förpestar för ickerökare, borde me förbjudas. Människor borde vara mer mån om vad som är bra, vad som är lämpligt och dessutom om man är normalbegåvad vara ett föredömme, för det finns så mkt folk i vår värld som inte fattar bättre. |
Håller med om att mina exempel var extrema, men jag la upp dom för att skapa diskussion och för att få folk att tänka till vad den egentliga skillnaden är. Jag tycker inte att alkohol ska vara olagligt det heller, fastän det skapar mer problem än droger. För jag vill kunna supa till ibland och ha roligt. Om jag vill.
Cigaretter däremot tycker jag knappt hör till diskussionen.
Cigaretter är något indianerna lurade på den vita mannen när dom skördade deras folk och mark i amerika. Man hämnades genom att bjuda på beroendeframkallande gift.Idag är vi fortfarande beroende av skiten som bara innehåller gift och inte ger någon som hellst stimulans så länge du inte är fysiskt beroende av den och måste ha den. Droger har funnits minst lika länge men är olagligt.
Jag menar inte att jag vill skada mig själv. Men om det är det jag vill så ska jag ha rätten till det. Jag anser inte att man skadar sig själv vid ett hyffsat användande av droger. Det ska fortfarande vara upp till mitt ansvar, inte polisens. |
|
|
| chjo |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Håller med om att mina exempel var extrema, men jag la upp dom för att skapa diskussion och för att få folk att tänka till vad den egentliga skillnaden är. Jag tycker inte att alkohol ska vara olagligt det heller, fastän det skapar mer problem än droger. För jag vill kunna supa till ibland och ha roligt. Om jag vill.
Cigaretter däremot tycker jag knappt hör till diskussionen.
Cigaretter är något indianerna lurade på den vita mannen när dom skördade deras folk och mark i amerika. Man hämnades genom att bjuda på beroendeframkallande gift.Idag är vi fortfarande beroende av skiten som bara innehåller gift och inte ger någon som hellst stimulans så länge du inte är fysiskt beroende av den och måste ha den. Droger har funnits minst lika länge men är olagligt.
Jag menar inte att jag vill skada mig själv. Men om det är det jag vill så ska jag ha rätten till det. Jag anser inte att man skadar sig själv vid ett hyffsat användande av droger. Det ska fortfarande vara upp till mitt ansvar, inte polisens. |
Håller med dig till 100%
Vill du röka på under kontrollerade omständigheter så borde det inte vara någon annans buisiness. Men att släppa det fritt för att det faktiskt finns en grupp som hanterar det bra är inget alternativ.
Kan dra en parallell till Roskilde-festivalen. Där kunde en synligt påverkad yngling stå o possera mellan två glada o käcka poliser medans polaren håller jointen o fotar. Jag kan inte argumentera mot det, jag tyckte det själv är helt underbar stämning på ex. denna sorts festival.
Men med tanke på att folk inte är bra på hantera sånt så kan det inte vara helt fritt, det bara är så.
En extrem liknelse med skjutvapen som varit uppe tidigare, i rätt händer gör dom ingen skada, men hos en som inte kan hantera det är det förödande..
Vi lever inte i ett perfekt samhälle tyvärr.
Jag för min del varken röker, dricker el. tar några droger längre. Jag ska gifta mig inom ett år, är hög på kroppens/psykets egen drog. Är jag ute o hopppar runt hela natten behöver jag bara energi (cola, redbull), musiken gör mig hög så det räcker o blir över.
Jag har stor respekt för min kropp, den skall hålla många år till.
Ni om trots allt utforskar och tämjer lite på gränserna vad gäller droger, så är ett gott råd att vara vaksamma på tecken och annat som lätt blir följder av drognytjande.
Det är förb. skoj, men inte alltid så bra/smart. |
|
|
| mindshooter |
| quote: | Originally posted by chjo
Håller med dig till 100%
Vill du röka på under kontrollerade omständigheter så borde det inte vara någon annans buisiness. Men att släppa det fritt för att det faktiskt finns en grupp som hanterar det bra är inget alternativ.
Kan dra en parallell till Roskilde-festivalen. Där kunde en synligt påverkad yngling stå o possera mellan två glada o käcka poliser medans polaren håller jointen o fotar. Jag kan inte argumentera mot det, jag tyckte det själv är helt underbar stämning på ex. denna sorts festival.
Men med tanke på att folk inte är bra på hantera sånt så kan det inte vara helt fritt, det bara är så.
En extrem liknelse med skjutvapen som varit uppe tidigare, i rätt händer gör dom ingen skada, men hos en som inte kan hantera det är det förödande..
Vi lever inte i ett perfekt samhälle tyvärr.
Jag för min del varken röker, dricker el. tar några droger längre. Jag ska gifta mig inom ett år, är hög på kroppens/psykets egen drog. Är jag ute o hopppar runt hela natten behöver jag bara energi (cola, redbull), musiken gör mig hög så det räcker o blir över.
Jag har stor respekt för min kropp, den skall hålla många år till.
Ni om trots allt utforskar och tämjer lite på gränserna vad gäller droger, så är ett gott råd att vara vaksamma på tecken och annat som lätt blir följder av drognytjande.
Det är förb. skoj, men inte alltid så bra/smart. |
Är med på det du skriver :) Skönt med roskilde grejen där. Om det var så att polisen verkligen kunde se mellan fingrarna med dom som bara använder droger för sitt egna lilla bruk så vore det juh helt lugnt. Men så länge det finns en lag som säger att det är totalt förbjudet så kommer gestapo-eliten alltid ta sin bit av kakan så fort dom ser en påverkad person.
| quote: |
Men att släppa det fritt för att det faktiskt finns en grupp som hanterar det bra är inget alternativ. |
Men är det ett bra alternativ att förbjuda det för att det finns en grupp som INTE kan hantera det?
| quote: |
En extrem liknelse med skjutvapen som varit uppe tidigare, i rätt händer gör dom ingen skada, men hos en som inte kan hantera det är det förödande.. |
Vapen skapades av en anledning, och används bara i ett syte. Ingen av dom bådar gott och det finns egentligen inget possitivt med vapen så länge dom inte är primitiva och används till att jaga mat i överlevnadssyfte.
Jag är själv hög på livet. Känner inte att jag behöver droger för att uppnå detta. Har för övrigt aldrig drogat på en fest. Däremot kan jag se det som en prick över I:et nån gång ibland. Kul grej, skönt. Som att supa till fast utan baksmällan (om vi pratar gräs). |
|
|
| Glorie |
| quote: | Originally posted by mindshooter
Liknelsen ligger i ett man tar en risk i att söka kicken och njutningen |
Jag förstår vad du menar men det är återigen en ytterst dum liknelse. Det finns ingen risk med att onanera. Vi föddes alla med könsorgan, inte f*n hade vi en kanyl i näven när vi kom ut ur mammas kropp. Hårt draget. (eller en joint eller whatever) det handlar lite om vad som är naturligt och inte.
Men jag släpper det här... kommer ingen vart ändå och jag vet att en viss person vill ha sista ordet i frågan ;) Varsågod.
| quote: | Originally posted by lonne
E går inte att jämföra med lätta droger ! Annser du att amfetamin, mdma och heroin är lätta droger ? Jag gör det inte..... |
Alltså, jag kollade på nätet igår, två källor skrev att E räknades till lätta droger...Jag trodde allt mer i mitt stilla sinne att E faktiskt räknades som en "lätt drog". kollade ännu mer nu ikväll och får upp detta:
"Utanför Sverige skiljer man mellan tunga droger(hard drugs) (Heroin, kokain) och lätta droger (soft drugs) (t.ex hasch) . I Sverige görs ingen sådan skillnad." Så ok... andra källor klassar det som en tung drog, ja köper det. Frågan är som sagt om man ens ska försöka sig på att skilja droger åt? (vad gäller tunga och lätta?)Men eftersom vi redan tidigare i denna diskussion snackar om just "tunga" & "lätta" droger använder jag mig också av orden.
Heroin och amfetamin vet jag såklart att de inte är "lätta droger".
Hmmm, sen till alla som tycker att Cannabis och alkohol är lika farligt, kan väl ta och läsa
detta ordentligt.
Sen tror jag också att lätta droger leder i många fall (inte alla) till ett tyngre beroende, vilket är ett argument till att EJ legalisera "lätta droger" (som cannabis) (även om vi nu inte ska dra en sån gräns kanske...) (se ovan) vilker många av er tycker. Människans kropp vänjer sig vid intaget av ett visst berusningsmedel.. det gäller alkohol, tobak och droger. En alkoholist dricker inte en grogg om dagen.. han vänjer sig vid ett visst intag, känner till slut inte av något utav det och behöver mer och mer.
Det jag tycker är skrämmande är hur den som knarkar ska finansiera sitt allt mer tyngre beroende (om det leder så långt alltså) Man hör ju siffror om att helt nedknarkade personer knarkar för över 1000 kronor om dagen. Då hoppas jag bara för den personens skull att han har ett bra jobb, så han kan finansiera sitt beroende. För om inte, så börjar ju en annan bana, nämligen brottsbanan, som innebär stölder etc. för att ha råd att köpa knark. |
|
|
| Smekbar |
okej, kan ju direkt säga att jag inte hängt med i diskussionen så bra, endast läst de senaste sidorna i tråden... Ni verkar dock fokusera väldigt hårt på det här med lagligt/olagligt vilket ju klart är förståligt, men vad tycker ni då om alla de droger som är lagliga, dvs hade varit narkotikaklassade om staten bara vetat om dem / kunnat förbjuda dem. Vad jag menar är t.ex HBW frön som innehåller LSA (kemisk släkting till LSD i naturlig form vilket ger liknande effekter), Morning Glory frön (också LSA), ephedrin (naturligt förekommande substans i hjärnan som har att göra med hur pigg man känner sig, finns i bland annat vissa hostmediciner). Är man en "knarkare" om man brukar sådana substanser? De är ju inte olagliga. Så då borde ju användandet av dem vara likvärdigt med användandet av alkohol så som jag förstått er?
Jag tycker dock att det är konstigt att LSD är förbjudet när LSA inte är det, gör ju samma grej i din kropp. Dubbelmoral deluxe.
(tog bort det jag skrev här innan, trodde jag skulle komma ihåg var jag läste det, men gör tyvärr inte det, sorry. :( )
mycket möjligt att detta är osammanhängande, det är sent och jag är sjuk... :) |
|
|
| dj_hysterix |
| quote: | Originally posted by Smekbar
Statistiska undersökningar visar att endast 3-4 procent av de som provar/använder droger fastnar i ett missbruk och av de 3-4 procenten kommer i princip alla från 'socialt utstötta' grupper, dvs fattiga, svåra uppväxt förhållanden mm. Detta kan ju jämföras med alkohol där 10% av användarna hamnar i missbruk.
mycket möjligt att detta är osammanhängande, det är sent och jag är sjuk... :) |
källa ? :rolleyes: |
|
|
|
|