return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 [45] 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Party knark (pg. 45)
View this Thread in Original format
SteveTranz4ever
quote:
Originally posted by mindshooter
Jamen det var ett rätt dåligt argument... vad finns det mer för drog som förslavar, begränsar, skördar och skadar människor över hela jorden? och dessutom säljs i vanlig butik! Jo, tobak. Vad är det för dubbelmoral? Tobak (som många av oss pratat mycket om i en annan tråd ;)) skadar juh dessutom folk i omgivningen och tar kål på underbara människor medans vi skiter i vilket.

Hellre en slav under drogen, än under samhället.

Det handlar om fri vilja... varför tror dom att dom vet mitt bästa?

Tror knappast en person som är tungt beroende av droger har en fri vilja...

Låter som du förespråkar droger ;)

*retas fattaru väl*
JayBee
quote:
Originally posted by mindshooter
Jamen det var ett rätt dåligt argument... vad finns det mer för drog som förslavar, begränsar, skördar och skadar människor över hela jorden? och dessutom säljs i vanlig butik! Jo, tobak. Vad är det för dubbelmoral? Tobak (som många av oss pratat mycket om i en annan tråd ;)) skadar juh dessutom folk i omgivningen och tar kål på underbara människor medans vi skiter i vilket.

Hellre en slav under drogen, än under samhället.

Det handlar om fri vilja... varför tror dom att dom vet mitt bästa?

men droger är ju inte bättr bara för att du påpekar att tobak är beroendeframkallande oxo. det är som att säga.. ahmen vadå jag kan väl mörda göran person för nisse dödade ju mona saliv.

jag hajar ioförsig vad du menar med att du vet bäst i om ditt liv. men problemet med droger är att det påverkar inte bara dig utan dem runtomkring dig oxo. om endast du tog skada utav droger vore det ok men det skadar hela sammhället, och att skylla på andra saker som är dålig a hjälper ju inte.
mindshooter
quote:
Originally posted by JayBee
men droger är ju inte bättr bara för att du påpekar att tobak är beroendeframkallande oxo. det är som att säga.. ahmen vadå jag kan väl mörda göran person för nisse dödade ju mona saliv.

jag hajar ioförsig vad du menar med att du vet bäst i om ditt liv. men problemet med droger är att det påverkar inte bara dig utan dem runtomkring dig oxo. om endast du tog skada utav droger vore det ok men det skadar hela sammhället, och att skylla på andra saker som är dålig a hjälper ju inte.

Då får du gärna berätta på vilket sätt en joint på strandkanten skadar samhället eller min familj.
Jag vet väldigt många som tar sitt drogbruk som egna bussniness, sådant som familjen inte riktigt behöver veta, och det funkar bra.
Skulle det vara lagligt så skulle det dock vara lättare för dom som hamna lite snätt att söka hjälp, nuförtiden vågar man juh inte söka hjälp, eftersom det är samma sak som att erkänna ett lagbrott. klart att folk dör.

En sak att förbjuda typ intag av droger på krogar o sånt...är överytygad om att de flesta skulle kunna anpassa sig efter lagar o regler när det gäller sådant, så länge dom får ta det över huvudtaget...jag menar du är olaglig i sverige flera dagar efter att du tagit en joint...för så länge det finns i blodet begår du ett brott. Du får alltså inte sitta hemma i din lägenhet ensam och göra vad du behagar med din egna kropp, _det_ är sjukt.

självklart är inte droger bra för att tobak är dåligt.
MEN, tobaken är ett bra exempel på dubbelmoralen som finns. Att t.ex cannabis är så hemskt när det knappt är farligt medans tobak säljs i mängder.

edit: Steve, jag förespråkar fri vilja ;):)
reveal
Kenny, har du själv testat droger? Bara undrar alltså
Dragonfly
joint på stranden..

hoppas ni inte anser att jag är skum för att jag nu säger att jag känner många som knarkar...

en joint är en trevlig liten avslappning som tyvärr mycket snabbt börjar ändra på det vi kallar för motivationen hos människan. man blir så småningom helt utan lust att engagera sig i jobb, karriär, pluget, inte ens brudar eller sex är värt den energin det kräver. så är det punkt slut. att inte alla tar det så långt är mycket beroende på individen. men så vitt jag vet så är det ingen som kan förutse vem som kommer att fall i fällan.

säg så här, är man känslig, och trevlig, har man lätt att längta efter flykt från vardagen, då kanske man ska undvika kemiska metoder i alla fall.

vem berörs: din familj och vänner t ex. jag har haft vänner som till slut tog pengar från kompisar och familj därför att de inte längre orkade tjäna ihop pengar till knarket själv.

går det så långt så är det ditt samhälle som lider. den arbetande skatt-betalande snubben du skulle ha blivit, blev inte av. istället behöver du kanske ekonomisk stöd.

bara ett exempel.
Dragonfly
Jag är helt fascinerad av ditt inlägg och har 5 frågor till dig:

1. Om man är beroende av något, har man då inte en försvagad valmöjlighet?

2. Är man dotter eller son till en som blivit beroende och får beroendet in i sin egen kropp, var tog friviljan vägen då.

3. Anser inte du att människan är en enhet där vi påverkar och behöver varandra? Tror inte du på solidaritet?

4. Jag vill att mina skattepengar går till sjuka och handikappade, inte till de som väljer att knarka sedan ooops, blev beroende. Hur resonerar du här?

5. Seriöst, det låter inte som om du har knarkat särskilt mycket eller känner många som har knarkat särkilt länge. Har jag inte rätt i det?

6. Hade vi inte en jätte lång diskussion om frivilja på en tråd här redan!
JayBee
ja till att börja med så finns det ingen skatt på alla enorma sumor pengar som kretsar kring knarket. sen kommer det alla möjliga nackdelar för andra människor i alla olika stora och små former. kan vara något som att man blir så sjuk att man måste få vård. vilket tar plats och kostar pengar för landet. eller det kaftum att det kretsar mycket våld kring droger, vilket i sin tur tar liv osv.

visst man kan ju säga "jo men gör det lagligt så blir det inget våld" men fan då kan vi väl lika gärna sälja maskingevär på ica.. vadåra det är ju mitt val eller hur.. altså nu finns det en jävla lag, och majoriteten utav folket samtycker. onödigt att ta droger då.

altså det säger sig självt ju, hadde det varit en bra ide att ta droger så hadde det varit lagligt.
mindshooter
Aight! självklart ska jag svara på samtliga frågor och även reveals.

quote:

Det är aldrig bra att vara beroende...allt du är beroende försämrar dina möjligheter att leva bra... tänkt dig om vi inte var bereoende av vatten, mat och luft...då skulle vi kunna leva på andra planeter och ha det väldans mycket lättare.
Givetvis är det också en tyngd att bli beroende av en drog, och har själv inga planer på att testa tyngre droger då jag vet att jag kan falla dit och dom är ofta extremt fysisk beroendeframkallande vilket tar väldigt mycket energi från kroppen. men jag tar inga beslut om min framtid nu.
Jag vill alltså särskilja på droger som är fysiskt beroendeframkallande och dom som är psykiskt beroendeframkallande. Fysiskt beroende är det bereoende som kroppen får, du kan alltså må dåligt av att inte få din drog, detta gäller i allra högsta grad Tobak. Det psykiska beroendet är det man får när man känner att det skulle vara kul eller trevligt, ungefär samma beroende som man kan få av en jävligt bra tv-show. Livet blir lite roligare med, men inte nödvändigtvis tråkigt utan.
Cannabis är INTE fysiskt beroendeframkallande och därför anser jag inte det som ett farligt beroende. Därför inte heller märkbara försvagade valmöjligheter :)

quote:

2. Är man dotter eller son till en som blivit beroende och får beroendet in i sin egen kropp, var tog friviljan vägen då.

hur får man det i sina barns kropp? menar du typ tobak och så då eller? passivt? eller genom gener? Jag kan lova dig att ett psykisk beroende inte kan smitta av sig i gener...om nu ens fysiskt kan det...det vet jag inte...men speciellt inte när det gäller gräs dårå.

quote:

3. Anser inte du att människan är en enhet där vi påverkar och behöver varandra? Tror inte du på solidaritet?

Ouch..thats a punch in the face :)
Jag tror STENHÅRT på solidaritet! Därför vill jag att mina medmänniskor ska acceptera mig för den jag är, och acceptera dom val jag gör i mitt liv. Ingen annan ska få bestämma vad jag ska göra min kropp, det är slaveri!

quote:

4. Jag vill att mina skattepengar går till sjuka och handikappade, inte till de som väljer att knarka sedan ooops, blev beroende. Hur resonerar du här?

Fan va bra, det vill jag med, inte till någon polisstyrka som ska jaga mig och mina kompisar på stranden när vi röker. Vet du hur mycket pengar som satsas på att ta fast folk som nyttjar droger, istället för att utbilda dom i vad det innebär?

Hur resonerar du förresten, tycker du inte att man ska hjälpa folk som far illa? bara för att dom borde skylla sig själva? Är det inte det samhället är till för?
Då vill du alltså inte lägga pengar på en sjukvård som hjälper folk med cancer från rökning, eller trasig njure pg.a stora alkoholintag. Eller Affe, som gillar bergsklättring, han bröt benet när han ramla ner, han får skylla sig själv, det var hans hobby, han visste riskerna inte ska väl våra skattepengar gå till hans gips?

quote:

5. Seriöst, det låter inte som om du har knarkat särskilt mycket eller känner många som har knarkat särkilt länge. Har jag inte rätt i det?

Jag känner folk som har "knarkat" i över 10 år och mår primans bra. Dom har testat både det ena och det andra och är fortfarande topp klara i huvudet. Själv har jag testat gräs ett antal gånger (tänker inte gå in på hur många) och jag vill tillägga att det var mitt egna val, mitt initiativ. Sedan första gången jag testade det har hela mitt liv öppnat sig, jag har börjat förstå en massa saker jag aldrig förstått och aldrig uppskattat livet så mycket! detta gäller givetvis alla dom dagar, veckor eller månader som kan passera mellan jointarna. Det är en mentalitet, och ingen kan ta den ifrån mig.
som svar på din fråga, jag käner tillräckligt många...
tro mig, jag har varit med om hemskheter med droger oxå...folk man känner som flippat ur... men det finns alltid en bakomliggande orsak... och vi måste alla lära oss att ta hand om oss själva, istället för att jaga alla som vi inte tror kan göra det.

quote:

6. Hade vi inte en jätte lång diskussion om frivilja på en tråd här redan!

JO!
Där e vi verkligen överens :D
staz
Jag tar mig fräckheten att svara på några av dina frågor ;)

quote:
Originally posted by Dragonfly

Jo, vart vill du komma? Poängen är att samhällskostnaderna som finns just nu, som följd till olagliga droger, förmodligen (detta går inte säkert att svara på så klart, men jämförelser med t.ex. Holland som har en liberalare drogpolitik pekar tydligt åt ett håll) vida överstiger de kostnader som skulle finnas om somliga droger blev legaliserade.

Kostnader idag: Rättsliga åtgärder mot annars lagliga medborgare (åtgärder som f.ö. kan sopa vilken framgångsrik ärlig person som helsts framtid åt skogen.), ofrivilliga blod/urinprovtagningar på folk, polisiära ansträngningar mot enskilda laglydiga (i övrigt) medborgare, skador/dödsfall/överdoser pga okontrollerad kvalité av substanser / bristfällig information, okunskap osv.
För att nämna ett par.

Om politiken skulle se annorlunda ut så skulle dessa kostnader kunna begränsas till nåt i stil med:
Missbrukarvård / beroendeavvänjning
Sjukvård

Förmodligen skulle också sjukvårdskostnaderna relaterade till överdoser & dylikt bli mindre med tanke på att om tabun skulle minskas/försvinna så skulle inte folk vara rädda för att kontakta sjukpersonal/sjukhus/ambulans etc när de sitter med en puls på 250bpm eller med andningssvårigheter bara för att de inte vill bli inskrivna i ngt brottsregister.

quote:

Nej, i ett sådant fall (vet inte om du syftar på gravida kvinnor som använder fysiskt beroendeframkallande droger under graviditetstiden och därmed föder substansberoende barn) så tycker jag att personen i fråga bör söka hjälp direkt. (även om du menar föräldrar till äldre barn också) Är man ansvarig för andra personer och inte kan ta sitt ansvar pga ett beroende, då bör man söka hjälp omedelbart. Tyvärr har vi ju samma sak här, folk vill ofta inte erkänna ett beroende, och speciellt med olagliga beroenden och dess tabubeläggning så är risken stor att många personer väljer att inte söka hjälp.

quote:
Syfte med frågan? Självklart behöver man varandra. Solidaritet är självklart viktigt. Förstår dock fortfarande inte frågan riktigt? Eller snarare syftet med den.

quote:

Ska vi inte stifta lite nya lagar kanske, om att förkylda människor inte får lämna sina hem med tanke på smittorisken, om förkylda och andra sjuka skulle stanna hemma hela tiden så skulle man ju spara ner på sjukvården. Eller om man kanske skulle ta och införa en lag på att alla som blir sjuka får skjuta sig, då blir det ju ännu billigare, ja rent ut av kanske alla bidragstagare borde skjuta sig?
Människan är inte felfri, men bör ändå få ha rätt att bestämma över sin själv beträffande de flesta saker. Med god information kan människan undvika risker och undvika att utsätta andra för risker. Detta kan vara allt ifrån att hålla för munnen när vi nyser till att veta att droger kan vara farligt och bör, om alls, användas med yttersta varsamhet.
Man bör också skilja på droger och droger, somliga droger är starkt beroendeframkallande, t.ex. heroin, medans vissa inte är det. Med droger som är så pass beroendeframkallande som heroin kanske det är bäst att staten arbetar emot och försöker få folk att inte syssla med, medan andra droger inte har någon fysisk eller psykisk beroendepotential alls i jämförelse med andra, t.ex. cannabis, mdma.
Se även mitt svar på fråga 1 och ställ dig själv frågan ifall du hellre ser att dina skattepengar går åt till det jag nämnder där.

Detta är ett så stort ämne som man skulle kunna skriva otaliga uppsatser om, och vad man än svarar och skriver så är det något man missar som någon annan kan argumentera vidare på, så det känns tyvärr ganska meningslöst för mig att argumentera i längden. Denna tråd är ett enda stort praktexempel på vad jag menar.
*pust*

edit: kuriosa:
Visste ni att ett heroinberoende fysiskt sett är mycket mindre skadligt än ett cigarettberoende? Det är livsstilen som tar kål på heroinmissbrukarna.. Jaga pengar och droger dagarna i ända, ingen mat, ingen sömn, ingen hygien, oklar kvalitét på heroinet, ena dagen kan en 'dos' innehålla dubbelt så mycket heroin som den gjorde dagen innan, ibland köper de något annat i tron om att det är heroin, när det i själva verket är något mycket farligare / starkare, de delar sprutor, får sjukdomar osv.. Heroinet i sig är inte det som skadar stackarna. I sprututdelningsprogram runt om i världen där heroinmissbrukare har fått sprutor och laboratorietillverkat rent heroin i kontrollerade doser har missbrukarna kunnat leva ett normalt liv utan synbar påverkan utifrån. Självklart är det ingen långtidslösning, men det är ett steg i rätt riktning i min åsikt. Överdoseringar och dödsfall skulle rasa och missbrukare skulle få chansen till att bli av med sitt beroende, sin sjukdom, och förhoppningsvis lyckas återgå till normala liv.
mindshooter
quote:
Originally posted by JayBee
ja till att börja med så finns det ingen skatt på alla enorma sumor pengar som kretsar kring knarket. sen kommer det alla möjliga nackdelar för andra människor i alla olika stora och små former. kan vara något som att man blir så sjuk att man måste få vård. vilket tar plats och kostar pengar för landet. eller det kaftum att det kretsar mycket våld kring droger, vilket i sin tur tar liv osv.

visst man kan ju säga "jo men gör det lagligt så blir det inget våld" men fan då kan vi väl lika gärna sälja maskingevär på ica.. vadåra det är ju mitt val eller hur.. altså nu finns det en jävla lag, och majoriteten utav folket samtycker. onödigt att ta droger då.

altså det säger sig självt ju, hadde det varit en bra ide att ta droger så hadde det varit lagligt.

Varför tror du att det inte finns någon skatt då? kanske för att det är olagligt!!! :D Om det skulle legaliseras så är det klart att man skulle kunna ta skatt på gräset som sälljs ute...det skulle vara billigare, och det skulle gynna näringslivet. Du lägger juh argumenten i munnen på mig :)

Angående vapen så är det ett ganska dåligt exempel eftersom dessa används i ett och endast ett syfte. Att skada.
Att själv ta droger skadar som sagt inte direkt någon i omgiving.
på sin höjd indirekt.

Så du menar att lagen är perfekt? det är lagligt i vissa länder...har dom fel då eller?

staz
quote:
Jag vill alltså särskilja på droger som är fysiskt beroendeframkallande och dom som är psykiskt beroendeframkallande. Fysiskt beroende är det bereoende som kroppen får, du kan alltså må dåligt av att inte få din drog, detta gäller i allra högsta grad Tobak. Det psykiska beroendet är det man får när man känner att det skulle vara kul eller trevligt, ungefär samma beroende som man kan få av en jävligt bra tv-show. Livet blir lite roligare med, men inte nödvändigtvis tråkigt utan.

Skillnaden är tämligen akademisk för den som sitter fast i ett missbruk. Officiellt heter det att de fysiskt beroendeframkallande drogerna är de som med ett högt långvarigt intag har tydliga fysiska abstinenseffekter. (t.ex. alkohol, opiater, benzodiazepiner)

Men jag är ingen expert, det förbryllar mig hur kokain som inte är fysiskt beroendeframkallande (det stämmer) kan vara mer beroendeframkallande än mdma(ecstasy) som oftast beskrivs som en häpnasväckande upplevelse till skillnad från kokain som oftast beskrivs som ett snackigt, trevligt, men väldigt diskret rus. Det tycks logiskt att mdma borde vara väldigt psykiskt beroendeframkallande pga detta, men så är inte fallet, faktum är att det är en av de minst beroendeframkallande av de vanligast förekommande drogerna. T.o.m. can.se & andra svenska antidrog sidor listar ecstasy som 'inte beroendeframkallande'. ;)
En teori är att det inte är minnet utav ruset som är den psykiska dragningen i första hand, utan olika neurokemiska tillstånd som triggas av drogerna.

Men vare sig det finns tydliga fysiska abstinensbesvär eller inte så kan långvarigt frekvent bruk leda till att man behöver en drog för att må bra / känna sig normal.

kan lägga till att psykologiskt beroende är något som i längden kan yttra sig fysiskt också. T.ex. både cannabis, koffein, nikotin, som inte är/anses (åsikter går isär och det verkar inte finnas inga konkreta bestämmelser för var gränserna mellan fys/psyk går och vad som skiljer dem åt - det kanske låter konstigt men tro mig, jag har frågat OTALIGT många personer om detta, inte minst folk med medicinsk bakgrund) fysiskt beroendeframkallande kommer efter ett långvarigt användande och sedan ett tvärt uppehåll garanterat yttra sig fysiskt.. svettningar, skakningar, nervositet etc är vanliga besvär som kan dyka upp som konsekvens på att sluta med något tvärt. Med nästan alla ämnen måste man trappa ner sakta mot noll för att undvika sådana symptom.

Måtta är det viktigaste med allting i livet. ;)
SteveTranz4ever
Vad har vi sagt hela tiden ?
http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,435026,00.html
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 [45] 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 
Privacy Statement