|
De Offtopic Thread #5 (pg. 57)
|
View this Thread in Original format
| Pumaz |
| Matthias = Devilex :p |
|
|
| Jasperovitsj |
| I know, maar Laurens had in zijn post niet gezegd dat Devilex ook die foto's in kwestie getrokken had :p |
|
|
| Dj LPG |
| quote: | Originally posted by Jasperovitsj
I know, maar Laurens had in zijn post niet gezegd dat Devilex ook die foto's in kwestie getrokken had :p |
Excuseer mij volledig meneer de curator:o :D
dus ff rechtzetting
Devilex = Mathias = stoere pee die binnenbreekt in legendary clubs:p |
|
|
| Pumaz |
| Ik kon dat daaruit lezen, en ik heb geen communicatiewetenschappen gestudeerd :p |
|
|
| BZRK |
| quote: | Originally posted by Pumaz
Ik kon dat daaruit lezen, en ik heb geen communicatiewetenschappen gestudeerd :p |
:stongue: |
|
|
| Xilver |
GEZOCHT!!
Een mp3 van dat radiospotje van een of andere GSM-operator, ik weet al nimeer dewelke. Momenteel wordt die gespeeld in een gecensureerde versie omda er waarschijnlijk een of andere janet zich gestoord heeft aan het gebruik van het woord 'janet'.
't Is zo een gesprek aan de telefoon in 't Antwerps, waar ene vraagt hoe da 't écht met den andere gaat, waarop den andere antwoordt van "eey janet stopt daar is mee"...
Ik vond em supergrappig, maar ge moet em horen :) Somebody find it mercidankuwel |
|
|
| MikeVee |
Proximus haalt 'janet' uit de ether
DossierIT & telecom
Belgacom
Bekijk de pagina uit de krant
BRUSSEL - Gsm-operator Proximus heeft in zijn radioreclamespot het woord 'janet' geknipt omdat dat te 'stereotyperend' heet.
Vorige week was in een radiospot van Proximus te horen hoe een beller tegen een andere die naar zijn gevoelens polste, zei: 'zeg, stop daarmee, janet'. Maar afgelopen vrijdag klonk het plots heel anders. De man noemde zijn vriend plots 'jongen': 'zeg, jongen, stop daarmee'.
'We hebben die spot inderdaad aangepast', bevestigt de woordvoerster van Proximus, Fréderique Verbiest. 'We hebben van de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) de opmerking gekregen dat dit stereotyperend is. Het was bedoeld als onderdeel van normaal taalgebruik tussen twee Antwerpse jongemannen, we waren ons van geen kwaad bewust. Maar blijkbaar vindt niet iedereen dat. We hebben gevolg gegeven aan de opmerking.' Bij de JEP was een klacht over de reclame toegekomen. Volgens voorzitter Piet Jaspaert kan het woord 'janet' kwetsend overkomend.
De radiospot begint met twee jongens die elkaar aan de telefoon begroeten. 'Hei, joh, 'oe is 't, alles goe?' 'Alles goe, en met u?' 'Goe, maar ik wil weten hoe het echt met u is.' 'Wa bedoelt gij nu?' 'Ik wil gewoon weten hoe het echt met u gaat.' 'Wa zegde gij nu? Zeg stop daarmee, janet'. Nu dus: 'jongen.'
Grappig of stereotyperend? De Holebifederatie vindt het in ieder geval een goede zaak dat de spot is aangepast. 'Het woord 'makak' gebruik je toch ook niet', zegt Yvan Brys, de woordvoerder van de federatie. 'Janet is van dezelfde orde. Ik weet het, op een bepaald moment hebben wij het woord zelf gebruikt, dat zagen we toen veeleer als een geuzennaam. Het is zoals jodenmoppen. Het maakt een groot verschil of een jood een dergelijke mop vertelt of een Vlaams Belanger. Onder elkaar vertellen wij ook homomoppen, maar dat is anders dan wanneer anderen die vertellen.'
'Het woord janet hoor je over het algemeen ook niet in een positieve context. Op de trein heb ik jonge gasten nog nooit tegen elkaar horen zeggen: ik ben blij dat ik die janet heb leren kennen.'
:rolleyes: :rolleyes: :rolleyes: |
|
|
| FenixStyle |
| Bah bah wat is dat toch met onze maatschappij tegenwoordig?! Tegenwoordig voelt iedereen zich voor het minste beetje al aangevallen.. :nervous: |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by MikeVee
Het maakt een groot verschil of een jood een dergelijke mop vertelt of een Vlaams Belanger. Onder elkaar vertellen wij ook homomoppen, maar dat is anders dan wanneer anderen die vertellen.' |
Die manier van redeneren vind ik zo belachelijk; aangezien 2x hetzelfde wordt gezegd. Ik kan het niet volgen.
Bvb: spreek ik over een vuile marokkaan dan ben ik automatisch een racist; spreek ik over een vuile hollander dan ben ik ofwel grappig ofwel een beetje grof. Nochtans beledig je 2x een andere nationaliteit. Ik denk dat diegene die de associatie met de discriminatie maakt ergens zelf een probleem heeft. Of mag je diegene die hetzelfde zijn als jou (zelfde ras/geaardheid/...) wel beledigen en "de anderen" niet ? Wat een artificieel gedoe.
Die jeanetten beweren dat het woord nooit in een positieve context gebruikt wordt en daarom niet op een radiospot mag ? Lijkt me nogal stom. Het woord "boer" klinkt ook niet positief; je kan evengoed landbouwer zeggen. Het is gewoon courant taalgebruik.
Die "politieke correctheid" berokkent meer schade dan ze goed doet, want je kan toch nooit voor iedereen goed doen. Het woord pampermaatschappij is wel op z'n plaats. |
|
|
| MikeVee |
| Zeg quote eens tegoei, iemand die mijn post niet leest kan nu denken dat ik heumeu ben :nervous: |
|
|
| CygnusX |
| Zalig kerstmis allemaal! |
|
|
|
|