|
Den Knäppa Tråden (pg. 119)
|
View this Thread in Original format
| Cloudburst |
| Haha, jag postade berättelsen för jag tyckte den var så kass och därför rolig. Det där är inte fantasi, utan mer man spyr ut vad man har i huvudet rakt på papperet utan att tänka efter. Man bara skriver ner allt som som kommer fram och sedan bryr man sig inte om hur det ska hänga ihop. Man kan göra sånt här bra (skumma, helt ologiska saker) men det krävs en del finess och eftertanke för att det ska bli bra enligt min mening (tex. South Park, Futurama). |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by Dioxys
Ursäkta tjatet, men jag är bara så less på svensk skola :/ |
asså tror det är få skolor som är så liberala som dom i sverige/norden. om jag tex skulle skriva den där uppsatsen här i kanada skulle jag lätt bli inkallad till rektorn och mina föräldrar skulle bli kontaktade etc. Och det är på high school nivå :rolleyes:
| quote: | | Läste nånstanns att skulle man ta en tjänsteman i t.ex. byggbranschen för 100år sedan och sätta honom och jobba nu hade han inte förstått ett dugg. Hade man istället tagit hit en lärare för hundra år sedan hade den inte haft några problem att förstå. |
så din slutsats är? Lärare är smartare än byggarbetare? |
|
|
| n0bben |
| tror han menar att lärare är insnöade människor som inte utvecklats/förändrats ett dugg på 100 år, jämfört med andra yrkesgrupper |
|
|
| Dioxys |
precis n0bben :)
lite samma sorts "wtf??-humor" i southpark som i berättelsen tycker jag :) kolla på senaste avsnittet, ganska mycket gore också ;)
| quote: | Originally posted by St_Andrew
asså tror det är få skolor som är så liberala som dom i sverige/norden. om jag tex skulle skriva den där uppsatsen här i kanada skulle jag lätt bli inkallad till rektorn och mina föräldrar skulle bli kontaktade etc. Och det är på high school nivå :rolleyes: |
usch, ok.. men det där är skräckexempel för mig :( du har iofs rätt i att vi är liberala, men jag tycker ändå det krävs lite uppväckning i skolan. känns lite som att det bara blir värre å värre :( |
|
|
| jofawe |
| quote: | Originally posted by St_Andrew
så din slutsats är? Lärare är smartare än byggarbetare? |
å vad fan är det för fel på oss nu då?! |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by n0bben
tror han menar att lärare är insnöade människor som inte utvecklats/förändrats ett dugg på 100 år, jämfört med andra yrkesgrupper |
inte för att jag vill klanka ner på byggarbetare nu men iaf:
lärare för 100 år sen var nog några utav dom mest utbildade, iaf betydligt bättre än byggarbetare. För att kunna dra slutsatsen att lärare inte har ändrats så skulle man behöva se om andra utbildade människor från den tiden såsom läkare skulle förstå lika bra nu. Med tanke på hur pass samhällsanpassad den svenska skolan faktiskt är så tvivlar jag starkt på att lärare nu är som lärare för 100 år sedan.
that said så tenderar lärare att vara i sin egen värld ibland tex genom att aldrig ha haft något jobb utanför skolan.
| quote: | Originally posted by jofawe
å vad fan är det för fel på oss nu då?! |
ni luktar? |
|
|
| Aendy |
| quote: | Originally posted by Dioxys
lite samma sorts "wtf??-humor" i southpark som i berättelsen tycker jag :) kolla på senaste avsnittet, ganska mycket gore också ;) |
WTF-humor? En mer genomtänkt serie med samhällskritik och kontroversiella ämnen får man leta efter. Matt och Trey bakom serien har en skön känsla för att slänga in subtila pungsparkar åt alla möjliga håll, var ända in i håvet hittar du det i uppsatsen om Kristian Kotte? Om du får upplevelsen WTF över South park tycker jag lite synd om dig!
| quote: |
usch, ok.. men det där är skräckexempel för mig :( du har iofs rätt i att vi är liberala, men jag tycker ändå det krävs lite uppväckning i skolan. känns lite som att det bara blir värre å värre :( |
Och detta beror på lärarna? Intressant, du får gärna vidareutveckla! |
|
|
| Dioxys |
hey, så du menar att man bara kan tolka den som en samhällskritisk serie? just själva humorn ligger enligt mig i "wtf?"-humorn.. Ta t.ex. när cartmans hand är jennifer lopez, slutet blir ganska mkt "wtf-humor".. det kan man se som det ytliga i berättelserna, sen kan man som du säger tänka efter lite å märka att den är väldigt samhällskritisk...
Aendy tänder till :toothless
har inte sagt att det beror på lärarna heller, jag säger bara vad jag tror och vad jag läst :toothless
tror det här har spårat ut lite nu :D jag ville bara uttrycka lite har mot "surkärringar" som ibland verkar som om de bara vill göra livet surt för andra ;) |
|
|
| jeremy1984 |
| Hoho, här blev det livat! :p |
|
|
| Cloudburst |
| quote: | Originally posted by jeremy1984
Hoho, här blev det livat! :p |
Priset för Årets Mest Oväntade Diskussion går till...... MIG!!!  |
|
|
| keddo |
| underbar :tongue2 :stongue: |
|
|
|
|