return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 
Hjälptråden (pg. 47)
View this Thread in Original format
reveal
Inte för att jag har hört talas om det beträffande "moderna" virus, men virus kan lägga sig på boot-sektorn, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att alla diskar måste vara lågnivåformaterade samtidigt (dvs det räcker inte med en i taget) för att "garanterat" bli av med det. Att så här skulle vara fallet finner jag dock högst osannolikt.
St_Andrew
kanske är nått fel på din windows disc, virus från början liksom? för du har inte orginal va? annars kan ju som sagt virus sitta i boot sektorn... fast låter ju lite otroligt att den skulle vara så kraftfullt att den kunde sitta o skicka spam :S

testat att fråga på mer avancerade tekniska forum? där kan dom ha bättre svar :)

och googla funkar oxå oftast ganska bra =)

ett annat tips, installera linux istället ;)
ScuL
Det är osannolikt men det kan vara att 'viruset' befinner sig i MBR-tabellen. Då är den enda lösning en föllständig formattering och partitionering av skivan.

Om det här är fallet kan du försöka få igång datoren igen med en ny hårddisk! :)
cviper
quote:
Originally posted by ScuL
Det är osannolikt men det kan vara att 'viruset' befinner sig i MBR-tabellen. Då är den enda lösning en föllständig formattering och partitionering av skivan.

Om det här är fallet kan du försöka få igång datoren igen med en ny hårddisk! :)

Om det *bara* sitter i Master Boot Record (MBR), kan du teoretiskt sett skriva över MBR:n.

Jag känner inte till ngt (väldigt) enkelt sätt, men om du samtidigt vill fixa dual-boot till linux & windows, så är det hyfsat lätt. (installera GRUB i MBR och säga till den att den ska boota windows per default. vet inte om GRUB klarar att läsa FAT32/NTFS partitioner direkt)

St_Andrew: Om "viruset" (elller vad det nu är) verkligen sitter i MBR, så tror jag inte spelar det nån roll om du kör linux eller windows, eftersom det då körs innan Windows resp. Linux bootar.

Skummt iofs att ZoneAlarm (eller dyl.) märker när programmet försöker connecta/skicka saker. Trodde att de flesta "personal firewalls" bara stoppa winsocket program... :conf:
Smekbar
hmm alltså jag vet verkligen inte vad det skulle kunna vara, men en sak du kan prova, och som du säkert redan gjort, är att köra en annan version av windows än du gjort, om det inte är köpt windows du kör. Första iso:n av WinXP (DevilzOwn) som kom ut hade t.ex. en trojan med sig vilket inte är optimalt :)
Funfrock
MBR virus är väldigt ovanliga nu förtiden eftersom användandet av disketter har minskat rätt kraftigt..

Skulle snarare gissa på att något av dem virus-, anti-spyware- och brandväggprogram som du har installerade är smittade.
St_Andrew
quote:
Originally posted by cviper
Om det *bara* sitter i Master Boot Record (MBR), kan du teoretiskt sett skriva över MBR:n.

Jag känner inte till ngt (väldigt) enkelt sätt, men om du samtidigt vill fixa dual-boot till linux & windows, så är det hyfsat lätt. (installera GRUB i MBR och säga till den att den ska boota windows per default. vet inte om GRUB klarar att läsa FAT32/NTFS partitioner direkt)

asså "fdisk mbr" tror jag ska funka i dos? och jo grub kan köra till fat32/ntfs.

quote:
St_Andrew: Om "viruset" (elller vad det nu är) verkligen sitter i MBR, så tror jag inte spelar det nån roll om du kör linux eller windows, eftersom det då körs innan Windows resp. Linux bootar.

asså, koden måste ju kunna köras på nått sätt, om det e nått så avancerat som en mailserver. och linux och windows använder ju inte samma sätt att programera på, så det borde ju inte gå? :S

men men, felaktig xp skiva låter troligt annars... eller nått program som du installerar varje gång (kanske från nån konstigt plats?)
cviper
quote:
Originally posted by St_Andrew
asså, koden måste ju kunna köras på nått sätt, om det e nått så avancerat som en mailserver. och linux och windows använder ju inte samma sätt att programera på, så det borde ju inte gå? :S

Njae, sitter det i MBR, så kan man ändå inte använda API:n som finns i linux eller windows (som är mycket lika, IIRC baserar båda på BSD/berkley (?) sockets).

Och programmet skickar ju bara mail, dvs krävs det ingen server. Och att skriva ett program som skickar ett mail över SMTP (protokollet som fortfarande används idag) är *väldigt* enkelt. Du skickar i princip bara lite text. Kommer inte ihåg protokellet utantill, men det är inget svårt.

quote:
Originally posted by St_Andrew
men men, felaktig xp skiva låter troligt annars... eller nått program som du installerar varje gång (kanske från nån konstigt plats?)

Håller med, det låter mycket troligare.
SteveTranz4ever
quote:
Originally posted by ScuL
den bästa som finns är LAME
använd RazorLame frontend för lätt processing.

för att rippa CD till WAV använder jag WinDAC.

Har tagit hem en version av Lame men de vill fan inte funka att installera... vettifan va som e fel... nån som kan uppa en version som ni vet fungerar till mig ? :)
mindshooter
quote:

Scannat igenom dina "viktiga filer" med senaste virusdefinitionerna?

Både senast updaterade versionen av norton antivirus och även F-secure...

quote:

Inte för att jag har hört talas om det beträffande "moderna" virus, men virus kan lägga sig på boot-sektorn, vilket teoretiskt skulle kunna innebära att alla diskar måste vara lågnivåformaterade samtidigt (dvs det räcker inte med en i taget) för att "garanterat" bli av med det. Att så här skulle vara fallet finner jag dock högst osannolikt.

Knas, det var nån annan som nämde samma grej...men hur stora är oddsen? Jag har redan formaterat bort 4 års arbete vad gäller bilder, hemsidor, texter och en massa annat jag haft på datorn..jag är MÄKTIGT trött på att bli av med mina filer. Jag kan juh inte bränna ut dom om dom nu är infekterade... Har förövrigt formaterat bort hela mitt Trancearkiv på många många många GB...

quote:

hmm alltså jag vet verkligen inte vad det skulle kunna vara, men en sak du kan prova, och som du säkert redan gjort, är att köra en annan version av windows än du gjort

Jag har kört 3 olika windows tror jag...varav den senaste var en specialversion som funkade fett bra vid updateringen till skillnad från dom andra...så den ska inte vara några problem...

Om nu filerna i sig blir infekterade så borde alla jag känner vara infekterade typ med tanke på hur flitigt jag spridit filerna..många av dom laddas ner tusentals gånger om dan genom hemsidor jag gjort...

Jag fattar verkligen ingenting :conf:

kanske är en lågnivåformatering av alla hårdiskar på en gång som gäller då...

Glorie
aha, fortf. datatrassel som är orsaken till din frånvaro...jobbit :(

quote:
Originally posted by mindshooter
Jag har redan formaterat bort 4 års arbete vad gäller bilder, hemsidor, mitt Trancearkiv, texter och en massa annat jag haft på datorn..

HUH! Fy va jobbigt :/ Hoppas du hade back-up på dina arbeten.

Om jag var du, skulle jag ta datorn och slänga den från en hög höjd :p därefter köpa ny... vf liksom? du har ju ändå förlorat allt ditt arbete... varför inte börja på ny kula och skita i att lägga ner mer arbete på den där bångstyriga datamaskinen :whip:
SWE_TRANCE
quote:
Originally posted by Glorie
Om jag var du, skulle jag ta datorn och slänga den från en hög höjd :p därefter köpa ny... vf liksom? du har ju ändå förlorat allt ditt arbete... varför inte börja på ny kula och skita i att lägga ner mer arbete på den där bångstyriga datamaskinen :whip:

Orsaken att man inte kastar en dator i gatan kallas doleros..$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Inte alla som har råd att punga ut cash för en ny burk sådär bara :thepirate
Som sista utväg innan du köper ny disk skulle jag låna nån gammal hårddisk av en polare och testa med den. Om du har några gamla filer kvar, släng in dom på den lånade disken och se vad som sker :)
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 [47] 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 
Privacy Statement