|
Hjälptråden (pg. 67)
|
View this Thread in Original format
| reveal |
| quote: | Originally posted by Vizay
jag behöver fan hjälp med jobb, söker å söker å söker men får inte ens några svar (förutom 2 gånger när dom sagt att dom tagit nån annan)
va tusan ska jag göra, nån som har några tips ang. jobbsökande? |
Inte mkt till tips men: plugga |
|
|
| SWE_TRANCE |
| quote: | Originally posted by Vizay
jag behöver fan hjälp med jobb, söker å söker å söker men får inte ens några svar (förutom 2 gånger när dom sagt att dom tagit nån annan)
va tusan ska jag göra, nån som har några tips ang. jobbsökande? |
Jadu, enda tipset jag kan ge är att skicka ansökningar som en galning! Skicka även till företag som inte söker arbetskraft...
Nu vet inte jag hur mobil du är, har du körkort så åk omkring till företag och fråga rakt ut. Visst du lär få nobben på en hel del ställen men rätt som det är så "träffar du rätt" :)
Gör man detta så får man jobb till slut, bara man inte ger upp!
TÄNK POSITIVT!
Detta kräver ju förtås att du inte har några som helst krav på vad det blir för arbete.
Men hade jag varit i din sits så hade jag tagit vafan som helst, bara man slipper gå arbetslös.
Lycka till! |
|
|
| Amplifire |
Angående jobb...
Skriv en ordentlig ansökan och anpassa den beroende på vilket företag du skriver till och vilken position du söker. Se till att stavning håller och att grammatiken är korrekt - det ska se snyggt, stilrent och informativt ut helt enkelt. Bifoga även en cv, betyg, eventuella arbetsbetyg och annat som kan vara intressant för arbetsgivaren att ta del av. Lägg allting prydligt i ett kuvert så har du ett fint "kit". :)
När du sedan ser ett jobb som verkar intressant, gå då in seriöst och undvik att göra som många andra d.v.s. att skicka ett sunkigt email-ansökan från ams.se. Ring istället upp kontaktpersonen och fråga om det är ok att du kommer förbi och lämnar din ansökan - det brukar oftast vara ok. Då får du en första kontakt, vilket är skitbra. När du sedan har lämnat din ansökan kan du avvakta till dess att ansökningstiden gått ut. Ett par dagar efter det så kan du ringa upp samma person igen och höra dig för lite och ytterligare visa att du verkligen är intresserad av jobbet.
Min personliga erfarenhet är att det är bättre att satsa mycket på ett fåtal ansökningar än att söka hundratals jobb utan att lägga ner energi i det. Jag tror mycket handlar om att framstå som seriös, ambitiös och intresserad. En sak till, om du t.ex. vill jobba i en butik - skriv då ihop en ansökan och gå in och tala med butikschefen och överlämna samtidigt din ansökan. Det spelar egentligen ingen roll om de officellt söker någon eller inte, det är värt en chansning och om inte annat så kanske din ansökan läggs på hyllan och tas fram igen vid behov.
Sammanfattning. Se till att allt ser seriöst ut. Visa intresse, se till att sticka ut lite från mängden genom att överlämna ansökan personligen. Visa ännu mer intresse, men se till att inte bli tjatig. ;)
Vad långt det blev... Lycka till Peter! |
|
|
| dbl |
tyvärr så e det ju som så också att ca 80% av alla jobb får man genom kontakter...
Så jag fick mitt jobb efter ett jävla tag av sökande |
|
|
| Vizay |
tack för alla tipsen :)
@reveal: har planer på att plugga vidare men jag tänkte ta ett år mellan gymnasiet och högskola/universitet för att samla upp ork att plugga vidare :)
därför kan jag tänka mig ungeför vad som helst som inte är städare :p
tack för tipsen ni andra också, ska tänka på det ni sagt. Verkar som det viktigaste är att man visar engagemang å inte bara söker å sen låter bli att följa upp det själv.
får väl se hur det går nu närmsta veckorna, förhoppningsvis dyker det upp något snart :) |
|
|
| jofawe |
jag blev faktist uppringd av Sveriges Radio Kronoberg för ca 2 år sen.. de ville ha mig som tekniker där :)
Tyckte jag var kul. Dock tackade jag nej, något jag STARKT ångrar nu i efterhand.
Jag tackade nej PGA lönen .. de erbjöd mig ganska låg lön jämnför med vad jag då hade som elektriker.. suck.. aja.. nått att berätta för barnbarnen iallafall |
|
|
| Laszlo |
:whip: :whip: :whip: :whip: :whip: :whip:
Jag blir snart vansinnig. Någonting käkar upp all jävla utrymme på C:. Jag har ingen aning om vad dock. På C: har jag ingenting förutom Windows, så det enda tänkbara som skulle kunna ta all utrymme är temporära filer och sånt trams men det är inte det som är spöket.
Någon som har en aning om vad boven skulle kunna vara? |
|
|
| Cloudburst |
Win XP har förmågan att samla på sig flera GB med temp filer i C:\Documents and Settings\Användare\Lokala Inställningar\Temp\
Du sa att du kollat temp, men har du kollat den? (du får aktivera visning av dolda filer och mappar). Sen kan också Windows säkerhetsbackup käka upp utrymme. |
|
|
| St_Andrew |
virus?
testa o sök efter filer störra än 100mb oxå. |
|
|
| Aendy |
| Finns det någon sajt där man kan lägga upp många bilder förutom MSN:s fotoalbumstjänst? |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Aendy
Finns det någon sajt där man kan lägga upp många bilder förutom MSN:s fotoalbumstjänst? |
Testa http://www.fotogalleriet.se/ :) |
|
|
| jofawe |
Fast Martin som har sidan är för snål för att ha kvar bilderna i orginalformat.. så det blir tokdålig kvalite på dem.
men iallafall.. http://jofawe.fotogalleriet.se |
|
|
|
|