return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Archives > Classic old threads / Inactive Forums > Retired Forums > Europe - Sweden

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 [89] 90 91 92 93 94 95 96 97 
Hjälptråden (pg. 89)
View this Thread in Original format
Laszlo
Jag tror, men är inte säker, på att det är billigast via Rödby och Puttgarden. Den rundan har vi alltid åkt och alla jag känner som åker dit för detta ändamål tar den vägen...
jofawe
Jag tar också alltid rundan Rödby-Puttgarden (och då även båtarna helsingborg-helsingör där man kan köpa så man har biljetter när man kommer till rödby)
Rätt enkelt å köra och så.

Sen där man handlar.. tja.. bordershoppen i puttgarden är ju billigt, vill man så kan man ju köra till Kalles i Burg en bit från puttgarden.. men prisskillnaden är så pass liten att det inte är lönt.
Dessutom kan man ju åka tillbaka på den där tretimmarsregeln eller vad det är å få pengar tillbaka om man tar bordershoppen..
reveal
quote:
Originally posted by Jeremy H
Jag och ett kompisgäng tänkte ta bilen ner till Tyskland (lr Danmark?) nu innan sommaren är slut och bunkra upp alkohol-förråden inför den kalla vintern. Frågan är då vart som blir billigast att åka (resväg + sprit/öl-priser)? ... Blir helsingborg-helsingör -> rödby-puttgarden billigast? Eller kanske rent av Trelleborg-Travemünde? Eller kanske något helt annat? Vi bor i Göteborg förresten!

Har åkt alla dessa turer mängder med gånger, men aldrig betalat färjepriser osv själv.. så jag har rätt så dålig koll :) Nästan alltid köpt alkohol vid boarder-shops osv oxå..

Borde finnas en del människor här som har koll på vart man bör åka! Vore tacksam för hjälp :)

"Här är alkoholen billigast"
Jeremy H
Tack för svaren Laszlo, jofawe och reveal!

Lutar åt Puttgarden, trots artikeln "Här är alkoholen billigast", mest eftersom vi varit där förr osv :) Vart riktigt billigt med en dagsbiljett om man är ett gäng!

Vad händer om man åker fast i tullen med "lite för mycket i bagaget" förresten? :wtf: :nervous:
Laszlo
Ingenting - den risken är minimal. Köper du bara hem öl så kommer de inte bry sig. I absolut värsta fall kommer de beslagta den del som är över den tillåtna införselkvoten (om du inte hellre väljer att betala skatten på den) men så länge du inte kör hem med ensam med ett släp full med öl så bryr de sig inte. Knappt ens om du fyller ett släp. Fyller du bilen med ren sprit börjar de nog undra om du inte köper hem för att sälja...så länge du kan hävda att det är för privat bruk (bröllopp, 25-årsfest, svensexa, företagsfest etc etc) så är det grönt.
reveal
Så länge det inte väger för mycket så är det lungt, de kollar hur (över)lastad bilen är.
jofawe
Mitt tips är att hyra en WV Caravelle eller vad den nu heter och vara max 6 pers.. Då går det lasta ordentligt.

Vi var 9st i en Caravelle en gång och det var ... tja.. dragkroken släpade i marken..

Nu senast hyrde vi en Renåååå på Hertz.. billit å bra. stor som ett hus och det märktes inte ens att vi lastat i den (förövrigt en bil som hade gått 40mil på mätaren när vi fick den ;))

Jeremy H
Kom precis hem från road-tripen med 3 andra till Puttgarden :)
Lyckades låna ens föräldrars bil och hann med "max-3timmar" i tyskland, så resan blev äckligt billig! Har gått plus ett antal 1000kr om man säger så :p Passade på att bada lite på vägen o grejer, så resan blev hellyckad :)
Tack för tipsen alla!
jofawe
tänkte be om tips på ett lite annorlunda problem som jag inte riktigt vet hur jag ska handskas med.

Det är så att jag har blivit ledande montör (eller typ mellanchef kan man säga) och har 5 personer under mig på jobbet, det funkar jättebra förutom en sak, och det är det som är problemet:
Hur får jag dem till att lyssna på mig och ta mig på allvar.
De håller inte tiderna, de slarvar och de är otrevliga.

Finns det nått man kan göra, säga eller vad som egentligen, för att få det att gå lite smidigare.
Jag är pressad under en tidsplan och orkar inte med spydiga lärlingar!
Akia
Du måste sätta gränser och kräva respekt! Men utan att för den skull vara osjyst eller "överdominant". Tala om för de vad som gäller, var tydlig och konsekvent. Nästa gång någon kommer försent t.ex. talar du om att det är något du inte tolererar, att du låter det passera för den här gången men att det nästa gång blir en rapport till chefen eller tid som måste jobbas in på eftermiddagen etc. (och se till att efterleva det också, inga tomma hot!), var lugn och saklig. Om någon är spydig, ta omedelbart (även om du har ont om tid just då, det tjänar du in på framöver) ett enskilt samtal med den personen. Tala om att du inte tycker att erat sammarbete fungerar och att arbetsklimatet är dåligt. Antingen får den här personen skärpa sig (man kan inte älska alla men man kan acceptera varandra ändå) eller så får ni ta ett samtal med chefen och kanske diskutera en förflyttning (troligtvis skärper han/hon sig om inte så är personen knappast en förlust i alla fall). Se till att du har ett samtal med din egen chef innan så att du vet att du har stöd därifrån.

I början kan det gå åt lite extra tid och energi men du tjänar i längden på att ta tag i det ordentligt på en gång. Se också till att du alltid håller dig lugn och sansad, låt dig aldrig provoceras till att tappa humöret!

Hoppas det ordnar upp sig! :gsmile:

reveal
Jag har problem med min skrivare. Det går hur bra som helst att skriva ut en testsida, men inga andra utskrifter fungerar. De matar ett papper genom skrivaren, men det skrivs inget. Skrivaren är en Canon LaserShot LBP-1120. Nån som har nån idé? Jag har senaste drivrutinerna, och har testat på både win2k och winXP, samma resultat. Jag har letat som en dåre på nätet, men jag hittar inget svar på min fråga. Någon?
Christian Ö.
quote:
Originally posted by reveal
Jag har problem med min skrivare. Det går hur bra som helst att skriva ut en testsida, men inga andra utskrifter fungerar. De matar ett papper genom skrivaren, men det skrivs inget. Skrivaren är en Canon LaserShot LBP-1120. Nån som har nån idé? Jag har senaste drivrutinerna, och har testat på både win2k och winXP, samma resultat. Jag har letat som en dåre på nätet, men jag hittar inget svar på min fråga. Någon?

Ingen aning, har en likadan skrivare men mitt problem är att den prata koreanska eller något sånt språk med mig istället:p
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 [89] 90 91 92 93 94 95 96 97 
Privacy Statement