| TranceZoner |
| quote: | Originally posted by Djeebie
1) Zou jij je goed voelen als je iemand die een misdaad heeft begaan, en waarvan je het dus wéét, vrij krijgt o.b.v. bijv. onrechtmatig verkregen bewijs?
Ik niet. Maar ik word dan ook gelukkig geen advocaat. Begrijp me niet verkeerd: ik weet dat die man z'n werk doet, maar 2) in Nederland is een onwijze claimcultuur in opkomst die de hele rechtsstaat op z'n kop zet. Niemand is nog verdraagzaam. Iedereen wil z'n gelijk krijgen en claimen en advocaten springen daar inderdaad handig op in. |
1) Nee, ik persoonlijk niet, vooral personen als Marc Dutroux verdienen imo geen enkele juridische bijstand.
Het mooie is wel dat je natuurlijk ook meerdere kanten op kan in de advocatuur, waar je mensen echt kan helpen. Een voorbeeld:
mijn ouders liggen in de clinch met de koper van ons oude huis, want zij is van mening dat de aanbouw verzakt en dat dit schade teweeg zou brengen. Mijn ouders hebben echter alles gedaan zoals de grondconstructeur het op papier heeft gezet. Daar komt bij dat verzakking een 'natuurlijk' bijverschijnsel is, omdat de aanbouw aanzienlijk minder weegt dan het huis waar het aan vast staat. Verder zegt ze dat de vloerverwarming defect is, maar mijn ouders zijn er geweest met hun advocaat, en er moest simpelweg een knop omgedraaid worden. Kijk en dan vind ik het mooi, als jij als advocaat mensen in zoon situatie kan helpen. :D
2) Ben ik deels met je eens, maar ik denk dat het onze rechtstaat nooit op zijn kop zal kunnen zetten, omdat ons rechtssysteem duidelijk anders is dan het Anglo/Amerikaans systeem. Hier zou je bijv. nooit de McDonalds kunnen aanklagen, omdat ze jou koffie te heet 'opdienen'. Een dergelijke claimcultuur zal hier dus nooit de overhand gaan nemen...
Just my 2 cents :D |
|
|