|
Klotterplank (pg. 507)
|
View this Thread in Original format
| SteveTranz4ever |
| quote: | Originally posted by jofawe
fan.. jag håller på att redigera en video, där jag vill ha min version jämte orginalet i sida vid sida ...
nån som vet hur man gör?
Jag kan i stort sett använda vilket program som helst.. använder just nu Adobe Premie Pro ..
nån som vet? |
Startar MSN så ska jag berätta... as enkelt... |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by dbl
han skulle la impa på nån tjej eller nått.. hahahaha :p |
:stongue:
...
tror du det skulle funka? :p
| quote: | Originally posted by November
Uhhh Låter ju hemskt! Men vad i all världen hade du på taket att göra o_O |
En plåtsak på taket hade lossnat på ena änden och höll på krossa fönstret till mitt rum (om den inte hade lossnat helt och istället landat på grannens bil; iofs inte så lyckat heller). |
|
|
| Laszlo |
| Sitter och försöker få tummen ur röven och påbörja om ett arbete som jag ska hålla föredrag om nästa tisdag inför klassen. Vi har fått välja ett valfritt område att fördjupa oss i inom 3D-modellering/animering. Jag valde att fördjupa mig i MaxScrpit - wish me luck. Jag HATAR att prata inför folk. Scenskräck är fan värre än spindlar på ögat alltså....någon som har några bra tips på hur man kan lugna nerverna och inte börja stamma och göra bort sig som en annan jävla jubelidiot...? Ungefär en halvtimma ska jag stå och babbla... :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: :nervous: |
|
|
| reveal |
| quote: | Originally posted by Laszlo
någon som har några bra tips på hur man kan lugna nerverna och inte börja stamma och göra bort sig som en annan jävla jubelidiot...? Ungefär en halvtimma ska jag stå och babbla... |
Det låter kanske lite jobbigt, men ju mer man kan utantill, desto friare och ledigare pratar man, och man är då såklart mindre nervös. Speciellt inledningen "ska" man lära sig utantill, då kommer man igång med sitt föredrag och tappar på så sätt nervositeten.
Interagera med publiken, tex genom att ställa någon fråga. Jag vet inte hur det är i just detta fallet, men tex "hur många har använt MaxScript?" eller nåt liknande. På så sätt lämnar man över lite till publiken, vilket gör läget mindre spänt.
Ha inte för mycket stödpunkter, helst inga alls. Ju mer av den varan man har, desto mer tittar man i det. Om man sen inte hittar var man är så står man och letar efter rätt ställa att fortsätta, även om man ju egentligen vet om vad man ska säga. Ju färre och mindre lappar, desto bättre.
Kom i god tid så du har möjlighet att testa eventuell utrustning i förväg. Detta kan tex gälla overhead-apparat, eller liknande. Ifall du har kontrollerat hur man ska använda utrustningen i förväg så känns det behagligare när du ska använda den på riktigt sen. Att under föredraget upptäcka att den inte fungerar kommer inte kännas speciellt lugnande. Testa på samma sätt att skriva på tavlan, kolla upp var man tänder och släcker, hur man kopplar in dator, etc etc.
Dra hela föredraget ett par gånger hemma "på riktigt", så ska du se att du känner dig tillräckligt säker för att inte vara nervös :)
---------------------------
Intressant i sammanhanget är att i USA på frågan "vad är du mest rädd för?", hamnade svaret "att dö" på andra plats, och "att prata offentligt" på första plats... |
|
|
| SteveTranz4ever |
| När jag pluggade (för snart ett millenium sen) så fick vi lära oss ang. detta ämne att man även inte ska typ börja med "Jag är inte så bra på detta men...".... alltså att man börjar med en ursäkt för då är alla inställdap å att man är en sopa... |
|
|
| dbl |
bra grejer både reveal och steve....
e la inga grejer man ofta tänker på.. men det stämmer väldigt bra.
speciellt att försöka lära sig så mycket som möjligt utantill, för man blir mycket nervösare av att stå o läsa en text
att ha ögonkontakt med publiken gör att man ser mindre nervös ut också.. ser bara dumt ut om man står o stirrar ner i pappret eller i golvet |
|
|
| Dioxys |
| quote: | Originally posted by SteveTranz4ever
När jag pluggade (för snart ett millenium sen) så fick vi lära oss ang. detta ämne att man även inte ska typ börja med "Jag är inte så bra på detta men...".... alltså att man börjar med en ursäkt för då är alla inställdap å att man är en sopa... |
Kanske onödigt att säga, men att börja med "jag har gjort ett arbete om.." är inte heller ett bra sätt att börja på.. :) lycka till |
|
|
| cviper |
| quote: | Originally posted by dbl
att ha ögonkontakt med publiken gör att man ser mindre nervös ut också.. ser bara dumt ut om man står o stirrar ner i pappret eller i golvet |
En av våra föreläsare kom på en klockren lösning till detta problem: han ställde sig bakom fönstergardinerna när han läste upp direkt från sina anteckningar :stongue:
(Hans anteckningar låg där, och han hittade tydligen inget bättre ställe att lägga de. Men ändå ett bra sätt att undvika publikkontakt... :D) |
|
|
| jofawe |
Laszlo!
Var självsäker, då går det mesta bra =)
Annars är det självklara att försöka kunna det mesta utantill..
lycka till! |
|
|
| dbl |
klart man skriver på :D |
|
|
| St_Andrew |
| quote: | Originally posted by reveal
Intressant i sammanhanget är att i USA på frågan "vad är du mest rädd för?", hamnade svaret "att dö" på andra plats, och "att prata offentligt" på första plats... |
det är nog för att alla i USA tror att dom kommer till himlen efter att dom dör :stongue:
anyway, ett bra tips annars är att göra nått medvetet misstag i början, typ lägga overhead pappret upponer, beror självklart på sammanhanget men lättar ofta upp stämmningen och du behöver inte vara lika rädd för att göra fel sen... |
|
|
|
|