|
De Offtopic Thread #4 (pg. 169)
|
View this Thread in Original format
| Bertn |
Vinyl heeft natuurlijk ook wel een hippe "x-factor" he:) voor veel DJ's is het waarschijnlijk nog altijd fijner om met zon good old vinyl te scratchen ipv met een plastieken draaischijfje op je cd-speler:)
Daarom denk ik ook dat vinyl het snelst zal verdwijnen bij de trancelabels: trance moet enkel gebeatmatched worden, je kan zo niet "spelen" met die muziek zoals ze bij techno wel vaak doen. Behalve dan enkele speciale gevallen zoals dave clarke of richie hawtin draaien de meeste grote technoDJs dan ook nog steeds met vinyl. ik heb die stream op ILT wat gevolgd, en zeer weinig DJs cd's of PC zien gebruiken om te DJen. Dus zo'n vaart zal het wel niet lopen.;) |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Zeggen dat er geen toekomst is voor andere media omdat digidownloads goedkoper zijn is klink klare onzin. |
Leg me eens geen woorden in de mond die ik niet eens gezegd heb, smartass. Heb helemaal niet gezegd dat er geen toekomst meer is voor vinyl door goedkopere digidownloads. Daar begon jij ineens over. De sales van vinyl gaan nu éénmaal achteruit ten voordele van andere media (Hoe dat komt laat ik in het midden, en kan me eerlijk gezegd ook geen zak schelen). Dat het allemaal niet zo zwart/wit is weten men ing tenen ook, maar er zijn tal van signalen die erop wijzen dat het in de nabije toekomst alleen nog erger zal worden (voorbeelden die Push heeft aangehaald zijn een goed voorbeeld). |
|
|
| dj Elof |
Vinyl addicters... het is een feit dat vinyl serieus achteruit boert. De platenfirma's hebben het ook (eindelijk) door. De stap naar CD is gezet: bij de release van Junior Jack's nieuwe vinyl werd onmiddellijk de CD maxi erbij gestoken. 2 in één pakket dus. En die trend komt er dus aan. Dat is maar een tussenstap naar volledige CD.
MP3 is gewoon de toekomst, misschien in een alternatieve versie (wie weet), maar digitale muziek overrompelt de wereld momenteel. Het heeft z'n voor- en nadelen.
Moraal van het verhaal: wie vinyls wil, awel koopt u vinyls, wie cd's wil, awel koopt u cd's, wie mp3's wil, awel koopt u mp3's. :D |
|
|
| mellow_head |
| Sunshine Live (wanneer ze geen set draaie) :tongue2 |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by Phortastic
Leg me eens geen woorden in de mond die ik niet eens gezegd heb, smartass. Heb helemaal niet gezegd dat er geen toekomst meer is voor vinyl door goedkopere digidownloads. Daar begon jij ineens over. De sales van vinyl gaan nu éénmaal achteruit ten voordele van andere media (Hoe dat komt laat ik in het midden, en kan me eerlijk gezegd ook geen zak schelen). Dat het allemaal niet zo zwart/wit is weten men ing tenen ook, maar er zijn tal van signalen die erop wijzen dat het in de nabije toekomst alleen nog erger zal worden (voorbeelden die Push heeft aangehaald zijn een goed voorbeeld). |
Ja, de verkoop van vinyl is zwaar achteruit gegaan, maar datzelfde geldt voor alle andere media. En dat ligt niet zozeer aan onderlinge concurrentie tussen de verschillende dragers, maar aan de piraterij. Sterker nog, vinyl heeft het ten opzichte van CD nog erg lang volgehouden omdat de muziek die op vinyl uitkwam niet zo eenvoudig te downloaden was als bijvoorbeeld het nieuwe album van Britney Spears, en bovendien waren er toen nog niet van die handige CD spelers voor DJ gebruik.
Een paar jaar geleden was er dezelfde vrees dat het met CD's ook helemaal over zou zijn, maar dat blijkt ook mee te vallen. Niemand kan ontkennen dat vinyl nu ook ingestort is, maar dat maakt het nog geen uitstervend medium. Ik ben er niet van overtuigd dat vinyl dood gaat. Als het wel zo is, so be it. Alleen heb ik nog geen goede beargumentatie gehoord waarom dat zo zeker is. Het is blijkbaar nogal moeilijk aan te tonen. Dus om dan zomaar te roepen dat vinyl een uitstervend medium is vind ik nogal ondoordacht.
Overigens is Black-Hole niet het eerste label dat ermee zou stoppen. Release is er ook al mee gekapt, en dat was toch een redelijk gerenommeerd label. |
|
|
| Tiger777 |
| quote: | Originally posted by Push2005
Ik ben net terug begonnen met cassettes op te kopen... Die pitchcontrol is echt ongelofelijk ! |
Die quote ga ik stelen :eyespop: :haha: |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by eieregooie
En dat ligt niet zozeer aan onderlinge concurrentie tussen de verschillende dragers, maar aan de piraterij. |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Alleen heb ik nog geen goede beargumentatie gehoord waarom dat zo zeker is. Het is blijkbaar nogal moeilijk aan te tonen. Dus om dan zomaar te roepen dat vinyl een uitstervend medium is vind ik nogal ondoordacht. |
Net zoals ik nog nergens goede beargumentatie en bewijzen gehoord/gelezen heb dat de "piraterij" voor de algemene sales drop zorgt. Dus om dat zomaar te roepen vind ik ook nogal ondoordacht ;)
Ja alle muzieksales gaan omlaag. Dus roepen de labels en de mensen hiervoor verantwoordelijk maar lekker vlug dat de piraterij hier volledig voor verantwoordelijk is terwijl er nog god weet hoeveel factoren een rol spelen. En laat ff duidelijk zijn dat ik hier niet piraterij goedpraat. |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by Phortastic
Net zoals ik nog nergens goede beargumentatie en bewijzen gehoord/gelezen heb dat de "piraterij" voor de algemene sales drop zorgt. Dus om dat zomaar te roepen vind ik ook nogal ondoordacht ;)
Ja alle muzieksales gaan omlaag. Dus roepen de labels en de mensen hiervoor verantwoordelijk maar lekker vlug dat de piraterij hier volledig voor verantwoordelijk is terwijl er nog god weet hoeveel factoren een rol spelen. En laat ff duidelijk zijn dat ik hier niet piraterij goedpraat. |
Ik weet ook niet precies hoe dat allemaal gerelateerd is. Feit blijft dat met de toename van het aantal gedeelde en gedownloade muziek- en beeldbestanden op internet, de verkoop van CD's, Video's en DVD's aanzienlijk is afgenomen. Misschien ligt het niet aan piraterij, maar het ligt dus in ieder geval niet aan onderlinge concurrentie tussen dragers. Dat was de kern van de zaak. Piraterij is slechts gebruikt ter illustratie en heeft mijns inziens dan ook weinig te maken met het zich wel of niet staande houden van vinyl in de toekomst.
Het is leuk dat je de bal probeert terug te kaatsen, maar je post geeft wel aan dat er geen peil is te trekken op de ontwikkeling van de verschillende muziekdragers in de toekomst. Dus waarom dan wel op voorhand eentje als uitstervend bestempelen? |
|
|
| Phortastic |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Het is leuk dat je de bal probeert terug te kaatsen, maar je post geeft wel aan dat er geen peil is te trekken op de ontwikkeling van de verschillende muziekdragers in de toekomst. Dus waarom dan wel op voorhand eentje als uitstervend bestempelen? |
Ik heb geen glazen bol nee, en waarzegger staat niet op men cv. Maar IMO (en deze 3 letters hier zijn heel belangrijk) is vinyl aan het uitsterven. Noem het een gevoel wat ik heb, whatever. Als dit echt zo gaat uitdraaien is een ander verhaal natuurlijk. Zo een bol zou ik soms wel eens willen hebben :) |
|
|
| Tiger777 |
| ik heb toch ook vinyl buitengesmeten... CD's heeft practische voordelen: CUE!!! |
|
|
|
|