|
De Offtopic Thread #4 (pg. 273)
|
View this Thread in Original format
| domineesje |
brrrr
op wat worden die stats gemaakt? mensen schamen zich toch over hun gebruik (niet eerlijk zijn)
edit: ik bekijk net die stats eens goed, de kleurtjes zijn toch de graad van soft- naar harddrugs?
tabak en alcohol zijn ongeclassificeerd, mijn besluit: de stelling wijst niks uit... |
|
|
| Push2005 |
Er bestaat niet voor niets een gezegde:
"There are lies, damned lies, and Statistics"
Zo'n grafiekje zegt voorlopig helemaal nieks. Bij zo'n onderzoeken worden altijd verschillende factoren verwaarloosd...
Ze zouden het tot op het bot moeten uitpluizen en publiceren, ook testen door verschillende onafhankelijke onderzoeken eer ik zo'n stellingen zomaar aanvaard ;). Alcohol kan ruim geinterpreteerd worden; zo zal een pintje van 6% bijna geen verslavend effect hebben maar een fles absynth van 80% wel natuurlijk. Dit onderzoek toont niet aan dat bvb 15 pintjes bier drinken schadelijker en verslavender is dan 1 pil XTC. |
|
|
| domineesje |
| Net daarom dat ik zei " het zijn allemaal gelegenheidgebruikers " |
|
|
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by domineesje
edit: ik bekijk net die stats eens goed, de kleurtjes zijn toch de graad van soft- naar harddrugs?
tabak en alcohol zijn ongeclassificeerd, mijn besluit: de stelling wijst niks uit... |
Die kleurtjes verwijzen naar de class in welk van deze drugs (want dat zijn ze allemaal) toebehoren in de Drug Schedule van de UK, ook al staan tabak en alcohol der niet in zijn ze nog altijd drugs...dus dat heeft NIKS te maken met wat de stelling uitwijst of niet... Lees de link ne keer eerst door!
| quote: | Originally posted by Push2005
Er bestaat niet voor niets een gezegde:
"There are lies, damned lies, and Statistics"
Zo'n grafiekje zegt voorlopig helemaal nieks. Bij zo'n onderzoeken worden altijd verschillende factoren verwaarloosd...
Ze zouden het tot op het bot moeten uitpluizen en publiceren, ook testen door verschillende onafhankelijke onderzoeken eer ik zo'n stellingen zomaar aanvaard ;). Alcohol kan ruim geinterpreteerd worden; zo zal een pintje van 6% bijna geen verslavend effect hebben maar een fles absynth van 80% wel natuurlijk. Dit onderzoek toont niet aan dat bvb 15 pintjes bier drinken schadelijker en verslavender is dan 1 pil XTC. |
Zo een onderzoek zegt toch veel meer dan het verhaal dat de media en de staat al 10-tallen jaren zeggen ;) En idd, there are lies, damned lies...mooiste voorbeeld zoals ik al eerder zei, "vloeibare xtc" dat je zo vaak hoort in de media.
Oh en btw...die copy/paste van Domi is van een ander/nieuwer(wetenschappelijk) onderzoek al...en weeral, dezelfde conclusie... |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by Synthesia
Oh en btw...die copy/paste van Domi is van een ander/nieuwer(wetenschappelijk) onderzoek al...en weeral, dezelfde conclusie... |
hoe wetenschappelijk is dergelijke studie eigenlijk? Zoals ik het begrijp beoordelen een aantal experts 20 drugs op een drietal variabelen. Het mogen dan nog experts zijn, het blijven slechts hun opinies.
En je mag dan nog bij twee verschillende testgroepen van experts hetzelfde resultaat behalen, zo heel verwonderlijk lijkt mij dat niet, aangezien de vergelijking tussen die twee vermoedelijk gebeurt obv gemiddeldes. |
|
|
| Synthesia |
^Lees de link toch ook maar eens goed ;) Tot heden is de classificatie van drugs en hun gevaren vooral gebaseerd op historische veronderstellingen IPV wetenschappelijk onderzoek. Terwijl deze studies toch een ietwat zwaardere wetenschappelijke backup hebben, maar ze gaan natuurlijk tegen de vergiftigde publieke opinie, daarom zoveel controverse..zelfs hier op een trance forum :) maar ja, dat was wel te verwachten hier
Het gaat hem hier dus juist NIET over opinie, in tegenstelling tot alles wat de media/staat tot nu toe heeft gezegd...dus eigenlijk mogen de argumenten die jullie gebruiken omgedraaid worden..
En ik dacht toch dat het hier om 2 verschillende studies ging, want die dat Domi paste schijnt nog maar eergisteren verschenen te zijn (paste anders keer een link naar de bron). |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by Synthesia
Oh en btw...die copy/paste van Domi is van een ander/nieuwer(wetenschappelijk) onderzoek al...en weeral, dezelfde conclusie... |
Er bestaan tientallen en tientallen studies naar de schadelijkheid van GSM-stralingen en stralingen in het algemeen. Die zijn ook stuk voor stuk wetenschappelijk. En ze spreken elkaar allemaal tegen met als resultaat dat we de uiteindelijke oplossing nog steeds niet weten.
De term 'wetenschappelijk' moet je dikwijls met een korrel zout nemen want zoals ik al zei is dikwijls het aantal proefpersonen niet representatief of worden teveel variabelen genegeerd.
Aangezien je Alcohol Vs. XTC fenomeen nog niet genoeg onder de loep is genomen krijgen die paar resultaten natuurlijk ook de nodige media-aandacht. Er kunnen evengoed 100 studies verschijnen die dat tegenspreken.
En het gezond verstand zegt ook wel dat bvb bier, iets wat men al 7 eeuwen drinkt minder kwaad kan dan chemische rommel of illustere planten. Alles hangt natuurlijk ook af van de proporties natuurlijk; maar ik denk dat een pintje zelfs niet in verhouding komt tot 1 pil XTC qua schadelijkheid ;) |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by Synthesia
^Lees de link toch ook maar eens goed ;) Tot heden is de classificatie van drugs en hun gevaren vooral gebaseerd op historische veronderstellingen IPV wetenschappelijk onderzoek. Terwijl deze studies toch een ietwat zwaardere wetenschappelijke backup hebben, maar ze gaan natuurlijk tegen de vergiftigde publieke opinie, daarom zoveel controverse..zelfs hier op een trance forum :) maar ja, dat was wel te verwachten hier
Het gaat hem hier dus juist NIET over opinie, in tegenstelling tot alles wat de media/staat tot nu toe heeft gezegd...dus eigenlijk mogen de argumenten die jullie gebruiken omgedraaid worden..
En ik dacht toch dat het hier om 2 verschillende studies ging, want die dat Domi paste schijnt nog maar eergisteren verschenen te zijn (paste anders keer een link naar de bron). |
ik baseer hetgeen ik zeg op de info die domi in haar post had staan :). Kzal morgen alles wel ns doorlezen.
Mijzelf boeit het trouwens niet zo wat de publieke opinie ervan denkt. Als deze studie met concrete cijfers afkomt uit tests, observaties of via andere wetenschappelijke methodes (en het dus niet is gebaseerd op de opnie van een aantal experts), heb ik der absoluut geen probleem mee om voor waarheid aan te nemen dat alcohol/tabak verslavender is dan andere drugs. Maar daarvoor zal ik dus eerst die tekst eens moeten doorlezen, en dat zal dus voor morgen zijn :)
Persoonlijk dacht ik trouwens dat het toch al vaker in de media is aangehaald dat alcohol en tabak als enorm verslavend wordt aanzien. |
|
|
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by Push2005
Er bestaan tientallen en tientallen studies naar de schadelijkheid van GSM-stralingen en stralingen in het algemeen. Die zijn ook stuk voor stuk wetenschappelijk. En ze spreken elkaar allemaal tegen met als resultaat dat we de uiteindelijke oplossing nog steeds niet weten.
De term 'wetenschappelijk' moet je dikwijls met een korrel zout nemen want zoals ik al zei is dikwijls het aantal proefpersonen niet representatief of worden teveel variabelen genegeerd.
Aangezien je Alcohol Vs. XTC fenomeen nog niet genoeg onder de loep is genomen krijgen die paar resultaten natuurlijk ook de nodige media-aandacht. Er kunnen evengoed 100 studies verschijnen die dat tegenspreken.
En het gezond verstand zegt ook wel dat bvb bier, iets wat men al 7 eeuwen drinkt minder kwaad kan dan chemische rommel of illustere planten. Alles hangt natuurlijk ook af van de proporties natuurlijk; maar ik denk dat een pintje zelfs niet in verhouding komt tot 1 pil XTC qua schadelijkheid ;) |
Dat is ook waar. Maar laten we eens de wetenschappelijk studies naast mekaar leggen ivm alcohol en xtc. 1 duidelijk, en zeer spijtig verschil, is dat de studies die xtc in een negatief daglicht plaatsen vaak gebaseerd zijn op 1) proeven met dieren, 2) proeven waarbij de dosering totaal uit proportie is waar b.v. 10-tallen keren de hoeveelheid xtc wordt toegediend aan een dier dan wat een mens normaal neemt 3) en vaak ook met kleine tijdsverschillen tussen het innemen..
Bwa..over media aandacht, ik heb hier nog nooit zulke resultaten veel media aandacht zien krijgen, alles dat met bepaalde drugs zoals XTC heeft te maken wordt bijna altijd in een (zeer) negatief daglicht geplaatst...en als er iets over verschijnt in de media, negatief en sensationeel natuurlijk, gaat het of wel eens over 1 op de 10,000den gevallen waar er iets misloopt, over drugs cocktails waarvan je natuurlijk ni, na vergissing van drugs (PMA vs XTC bijvoorbeeld), over verkeerde informatie (liquid xtc), etc... maar dat neemt de publieke opinie dan wel als betrouwbaardere informatie...en dan zijn er natuurlijk ook nog de mythen over de echte bestandsdelen in pillen...rattevergif b.v., dit is trouwens nog NOOIT voorvallen in Europa (Bron: Instituut voor Sociaal Drugsonderzoek). |
|
|
| Bertn |
Synthesia kerel, wees nu eens eerlijk. Vergelijk iemand die 1 pintje drinkt met iemand die 1 pilleke slikt. Dààr gaat het voor mij om, niet om bepaalde statistiekjes die alles kunnen bewijzen;)
edit: en met statistieken kan je echt ALLES bewijzen, geloof me vrij:-) |
|
|
| Synthesia |
| quote: | Originally posted by Push2005
pintje van 6% bijna geen verslavend effect hebben maar een fles absynth van 80% wel natuurlijk. Dit onderzoek toont niet aan dat bvb 15 pintjes bier drinken schadelijker en verslavender is dan 1 pil XTC. |
Alcohol of XTC zijn beide niet fysisch verslavend, maar kunnen wel psychologisch verslavend zijn, afhangend ook van je emotionele toestand, je karakter, etc. Of je nu 80% absinth drink of 6% bier zullen ze allebei in normaal (fysisch en emotioneel) gezonde personen geen verslaving geven. Maar eigenlijk, zou je wel kunnen zeggen dat bier verslavender is dan absinth, als je alcohol drinkt ga je waarschijnlijk eerder bier kiezen dan absinth, niet? ;)
En geef nu toe, ik denk toch dat velen, zonder dat ze het weten, redelijk verslaafd zijn aan alcohol, als ze uitgaan b.v. en haast niet zonder kunnen. Voor XTC kan dat bij velen ook het geval zijn. Maar deze zaken zijn iets dat je zelf in handen moet hebben imo :) |
|
|
|
|