|
De Offtopic Thread #4 (pg. 195)
|
View this Thread in Original format
| Dev |
stroomstoottoestellen?
da ben'k hier in de Limbourg nog ni tegengekomen :p |
|
|
| domineesje |
| Heeft er iemand een gedacht van, hoeveel een garagist vraagt om een auto te laten keuren? |
|
|
| eieregooie |
| Ligt eraan wat voor keuring t is |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by domineesje
Heeft er iemand een gedacht van, hoeveel een garagist vraagt om een auto te laten keuren? |
ge bedoeld hoeveel ne garagist vraagt om uwe auto na te kijken zodat die in orde is voor ge naar de keuring gaat?
hangt van de garagist af waar ge gaat :p, maar zal wel niet zo duur zijn (tenzij ge der grote stukken aan moest hebben ;)) |
|
|
| domineesje |
Neen, dat bedoel ik niet, dus dat hij met de auto naar de keuring gaat.
Ik sta op punt om een occasie te kopen, maar voor ik hem inschrijf, wil ik hem eerst laten keuren en eventueel in orde maken. |
|
|
| eieregooie |
wil je m apk laten keuren (apk keuring is de nederlandse verplichte jaarlijkse veiligheidskeuring) of ook technisch helemaal? Dat laatste zal een stuk duurder zijn.
In Nederland heeft de ANWB een speciale keurings service voor het aanschaffen van occasions, en die vertellen dan of de prijs redelijk is of niet. Misschien heeft de Belgische ANWB ook zoiets? |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by domineesje
Neen, dat bedoel ik niet, dus dat hij met de auto naar de keuring gaat.
Ik sta op punt om een occasie te kopen, maar voor ik hem inschrijf, wil ik hem eerst laten keuren en eventueel in orde maken. |
kunt ge niet beter nog een tijdje wachten met ne occasie te kopen, daar is een heel nieuwe wetgeving rond uitgewerkt maar ik denk niet dat die momenteel al van kracht is.
In die nieuwe wetgeving zou de huidige eigenaar dan een volledig technische keuring moeten laten uitvoeren. Die keuring is veel uitgebreider dan de jaarlijkse keuring die we nu moeten doen. Als de auto wordt goedgekeurd, krijgt die persoon daar een soort keuringsbewijs voor waarmee hij kan aantonen dat de auto technisch in orde is. Dat bewijs zou dan drie maanden geldig zijn en is enkel noodzakelijk voor 2de hands auto's (mogelijk vanaf een bepaalde levensduur, ben'k nie zeker van). |
|
|
| domineesje |
| Zie niet waarom ik moet wachten om die wetgeving, enige dat aangepast is, is dat de keuring dan maar 3 maanden geldig is? Zo begrijp ik het toch. |
|
|
| Push2005 |
| Die wetgeving zorgt ervoor dat er niet meer kan geknoeid worden met de kilometerteller; best nog even wachten denk ik :) |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by Push2005
Die wetgeving zorgt ervoor dat er niet meer kan geknoeid worden met de kilometerteller; best nog even wachten denk ik :) |
Pfff... Mensen kopen al een halve eeuw tweedehands auto's, komop zeg... Als je zelf een onafhankelijke keuring laat doen is het toch ook goed? En dat knoeien met die kilometerteller... Dan gewoon zorgen dat je'm koopt bij een degelijke tent, met onderhoudsboekjes erbij enzo, dan staan de kilometerstanden netjes geregistreerd. In NL is er ook een of andere database waar je de laatst geregistreerde KM-stand kan opvragen.
Zo'n wet is leuk, maar helpt toch niks? Fraudeurs frauderen toch wel, en zo'n wet gaat daar niet tegen helpen. En particulieren worden door zo'n verplichte keuring gedwongen de prijs voor hun tweedehands autotje op te drijven.
Gezond verstand en met betrouwbare mensen zaken doen. Dat is gewoon het beste, ongeacht die wet. |
|
|
| FCB_Fanatic |
| quote: | Originally posted by domineesje
Zie niet waarom ik moet wachten om die wetgeving, enige dat aangepast is, is dat de keuring dan maar 3 maanden geldig is? Zo begrijp ik het toch. |
nope, binnekort hebt ge dus twee verschillende keuringen. Ik denk dat je het kan vergelijken met Nederland.
Je hebt de jaarlijkse keuring waarbij je naar de 'keuringsinstantie' bij jou in de buurt moet gaan. Hier worden oa je bandengrip, remmen, uitlaat ed gecontroleerd. Als de auto in orde is krijg je daarvoor een nieuw keuringsbewijs dat weer een jaar geldig is (en dat je ook altijd in de auto moet bij hebben). Wordt de auto afgekeurd, moet je voor een bepaalde datum opnieuw je auto hebben gecontroleerd. Zonder dit bewijs mag je dus de baan niet op.
Binnekort komt daar dus een nieuw VERPLICHTE keuring bij voor 2de handswagens, die dus VEEL uitgebreider is als deze hierboven. Ik vermoed dat deze door een individuelee garagist wordt uitgevoerd. De eigenaar MOET dit bewijs dan hebben indien hij zijn auto wilt verkopen want zonder dit bewijs mag hij niet tot de verkoop overgaan. Als er stukken zijn aan de auto die aan het licht komen bij deze keuring, MOET de huidige eigenaar dus eerst reparaties doen alvorens hij dat technisch keuringsbewijs krijgt en zijn auto kan verkopen. Dat bewijs is drie maanden geldig en als koper heb je dan meer zekerheid dat er niets scheelt aan de wagen. |
|
|
| Push2005 |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Gezond verstand en met betrouwbare mensen zaken doen. Dat is gewoon het beste, ongeacht die wet. |
Klopt ja, maar velen hebben dat niet en worden uiteindelijk toch in't zak gezet :p
En of mensen betrouwbaar zijn staat niet altijd op hun gezicht geschreven (dat is de kunst van het zaken doen)
Tweedehandsauto kopen is altijd opletten geblazen dus je moet idd wel weten of het een betrouwbare tent is of niet; anders kan dat kilometerbestand e.d. wel handig zijn ;) |
|
|
|
|