|
De Offtopic Thread #4 (pg. 208)
|
View this Thread in Original format
| domineesje |
oja
ei, ondertss in NL vertoefd, niemand kent dat reglement of hoe je het ook noemt ;)
volgens mij is het gewoon iets dat ze u leren in de rijschool, dat ze defensief rijden noemen ;) |
|
|
| Giesber |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Is doodslag niet per definitie onopzettelijk? Anders is het toch moord? |
Ik denk dat opzettelijke doodslag is als ge iemand in elkaar slaat, en die persoon bezwijkt naderhand in het ziekenhuis aan zijn verwondingen. Er zullen nog wel andere vormen van opzettelijke doodslag zijn.
Je wilde het slachtoffer dan niet vermoorden, maar door hem opzettelijk kwaad te berokkenen is hij wel dood nu. |
|
|
| eieregooie |
| quote: | Originally posted by domineesje
ei, ondertss in NL vertoefd, niemand kent dat reglement of hoe je het ook noemt ;)
volgens mij is het gewoon iets dat ze u leren in de rijschool, dat ze defensief rijden noemen ;) |
Het lijkt me ook duidelijk dat het geen algemeen bekende regel is. Ik heb het ook nog niet gevonden trouwens dus misschien is het dan meer een gedragsregel, maar ik weet zeker dat ik het uit een relatief betrouwbare bron heb! :p
Defensief rijden kennen we in NL niet, wel anticiperend rijden, en dat zouden meer mensen moeten doen. Niet alleen naar de auto voor je kijken maar het liefst een kilometer vooruit en achteruit. Overigens zal een behoorlijke rijleraar je wel leren om door te rijden. Dat is tenminste wat bij mij en mijn vrienden er wel in gestampt is. Niet sukkelen en twijfelen. Liever verkeerd rijden dan twijfelen welke kant op te gaan. DOE IETS! :D
En laten we over mijn instructrice maar niet beginnen :p
| quote: | Originally posted by Giesber
Je wilde het slachtoffer dan niet vermoorden |
Dan is de doodslag op zich toch nog steeds onopzettelijk? Dan was hij of zij wellicht van plan iemand te mishandelen, maar niet met de dood tot gevolg... In mijn ogen onopzettelijk dus, ondanks dat de mishandeling opzettelijk was. Volgens mij heb je doodslag, moord en moord met voorbedachte rade. Doodslag wanneer je iemand onopzettelijk doodt, moord wanneer je iemand opzettelijk doodt, en moord met voorbedachte rade wanneer je voornemens was om iemand te doden.
Hoe zich dat vertaald naar de 4 amerikaanse veroordelingen (manslaughter en murder in the 1st/2nd/3rd degree) weet ik niet precies, maar ik ben ook geen jurist en zal er wel weer naast zitten :p |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Dan is de doodslag op zich toch nog steeds onopzettelijk? Dan was hij of zij wellicht van plan iemand te mishandelen, maar niet met de dood tot gevolg... In mijn ogen onopzettelijk dus, ondanks dat de mishandeling opzettelijk was. Volgens mij heb je doodslag, moord en moord met voorbedachte rade. Doodslag wanneer je iemand onopzettelijk doodt, moord wanneer je iemand opzettelijk doodt, en moord met voorbedachte rade wanneer je voornemens was om iemand te doden. |
Dat klopt. Alleen moet die onopzettelijke doodslag ook in verschillende graden worden gezien en het was datgene wat ik duidelijk trachtte te maken in mijn eerste post. :o
In het geval van de doodrijder kunnen we dus spreken van doodslag in de ergste graad, aangezien er op geen enkel moment sprake kan zijn van verzachtende omstandigheden. De man heeft zich die avond bewust laten verglijden in het gebruik van alcohol en drugs en is nu volledig verantwoordelijk voor de gevolgen van zijn keuze. Het vrijwillge element ligt dus niet in de doodslag zelf, maar in de omstandigheden die eraan vooraf zijn gegaan. |
|
|
| eieregooie |
Aan de andere kant... op het moment dat hij in de auto stapt is hij verminderd toerekeningsvatbaar wegens alcoholgebruik. Weliswaar eigen verantwoordelijkheid, maar misschien was hij vooraf niet van plan zelf te rijden en heeft hij onder invloed van alcohol toch besloten dat wel te doen.
Niet dat ik rijden onder invloed probeer goed te praten, ik probeer me alleen in te leven in de situatie... Op zich zou ik bijzondere regelingen met betrekking tot alcohol in het verkeer niet verkeerd vinden omdat ik zelf toch nooit drink als ik rij... maar t ligt allemaal wel heel gevoelig op juridisch vlak. Doodslag is wat mij betreft doodslag en dus per definitie onopzettelijk... Misschien zou je iemand doodrijden onder invloed van alcohol dan onder een bepaalde vorm van moord moeten scharen? Op welke grondslag zou je doodslag verder willen onderverdelen? |
|
|
| TOR |
| quote: | Originally posted by eieregooie
Op welke grondslag zou je doodslag verder willen onderverdelen? |
Op basis van de vraag of die ontoerekeningsvatbaarheid zich door eigen toedoen heeft gesteld of door externe omstandigheden.
In het geval van de doodrijder vind ik moord misschien iets te ver gaan, maar geheel onopzettelijk is het niet, aangezien de verantwoordelijkheid onrechtstreeks bij hemzelf ligt. Bij de term 'onopzettelijk' denk je automatisch aan een volledige afwending van de verantwoordelijkheid, wat ik in de situatie van de doodrijder ongeoorloofd zou vinden. Ik wou de aandacht even vestigen op die belangrijke nuance. |
|
|
| mellow_head |
| Hoeveel pagina's is eieregooie al aant discussiėren? :p |
|
|
| Synthesia |
Net weer terug thuis, en vroeg me af wat nu moeilijker is, wally te vinden in waar is wally of ne mens die er gelukkig uit ziet op de Brusselse metro  |
|
|
| mellow_head |
| Wally Lopez? :wtf: |
|
|
| Dj LPG |
Amai, krijg hier net een mail van LazerHotHits...
ziet er naar uit dat we een Beta-zaterdag krijgen elke eerste week van de maand:D
line-up:
19-20u: Transfusion
20-21u: Everlast
21-22u: LPG
22-23u: Vega
Dus elke eerste zaterdag van de maand vanaf januari intjoenen zou'k zo zeggen:D |
|
|
| Real |
| quote: | Originally posted by Dj LPG
Amai, krijg hier net een mail van LazerHotHits...
ziet er naar uit dat we een Beta-zaterdag krijgen elke eerste week van de maand:D
line-up:
19-20u: Transfusion
20-21u: Everlast
21-22u: LPG
22-23u: Vega
Dus elke eerste zaterdag van de maand vanaf januari intjoenen zou'k zo zeggen:D |
'k Hebt ook gezien, lekker. :)
Ik ben Everlast trouwens, voor de onwetenden onder ons. |
|
|
| Dj LPG |
| quote: | Originally posted by Real
'k Hebt ook gezien, lekker. :)
Ik ben Everlast trouwens, voor de onwetenden onder ons. |
Ik veronderstel da ik een afbouwende set zal moeten maken als ik vega achter mij heb?:p |
|
|
|
|