return to tranceaddict TranceAddict Forums Archive > Local Scene Info / Discussion / EDM Event Listings > Europe > Europe - Belgium

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 [170] 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 
De Offtopic Thread #4 (pg. 170)
View this Thread in Original format
Dj LPG
Twas iets teveel tekst om allemaal te lezen... maar heeft iemand al eens gedacht aan de kwaliteit van de muziek? Naar mijn gedacht heeft vinyl nog steeds de zuiverste klank, want zelfs cd's zijn al op een of andere manier gecomprimeerd. Over mp3's zwijg ik al helemaal als het op geluidskwaliteit aankomt. Beluiter maar eens hetzelfde nummer met goeie boxen op plaat, cd en mp3... ik denk dat je nog versteld zal staan van het verschil!
Als het je niet uitmaakt of het nu crappy klinkt of niet is dat natuurlijk persoonlijk, maar ik hoor toch graag heldere en volle klanken;)
Real
quote:
Originally posted by Dj LPG
Twas iets teveel tekst om allemaal te lezen... maar heeft iemand al eens gedacht aan de kwaliteit van de muziek? Naar mijn gedacht heeft vinyl nog steeds de zuiverste klank, want zelfs cd's zijn al op een of andere manier gecomprimeerd. Over mp3's zwijg ik al helemaal als het op geluidskwaliteit aankomt. Beluiter maar eens hetzelfde nummer met goeie boxen op plaat, cd en mp3... ik denk dat je nog versteld zal staan van het verschil!
Als het je niet uitmaakt of het nu crappy klinkt of niet is dat natuurlijk persoonlijk, maar ik hoor toch graag heldere en volle klanken;)

Live hoor je dat verschil zeker niet, of het moet om een heel goede setup gaan.

+ vinyl kraakt, zeker als de plaat al wat lentes gepasseerd is. Ik geef meer en meer de voorkeur aan CD.
Tiger777
quote:
Originally posted by Real
Live hoor je dat verschil zeker niet, of het moet om een heel goede setup gaan.

+ vinyl kraakt, zeker als de plaat al wat lentes gepasseerd is. Ik geef meer en meer de voorkeur aan CD.

Helemaal mee eens. Vinyl geeft na de eerste tot pakweg de 10'e maal afspelen een 100% zuivere klank. Maar uiteindelijk slaat er toch stof neer en hoedanook krijg je wrijving van de groeven en geluidsverlies. Zelfs met de beste naalden mogelijk, er is contact, wrijving en schade.

Volgens mij is het enige voordeel van vinyl zijn sexy-heid.
Synthesia
^ Ik vind dat dat gekraak, alleen op oude nummers dan, juist nog een meerwaarde geven aan de plaat en de sfeer :)
domineesje
quote:
Originally posted by Synthesia
^ Ik vind dat dat gekraak, alleen op oude nummers dan, juist nog een meerwaarde geven aan de plaat en de sfeer :)


+1
het bezorgt me bij sommige platen echt kippevel :)
Dj LPG
quote:
Originally posted by Synthesia
^ Ik vind dat dat gekraak, alleen op oude nummers dan, juist nog een meerwaarde geven aan de plaat en de sfeer :)


idd! En als het te erg wordt, verstuif je gewoon wat water en alles komt weer in orde...
eieregooie
quote:
Originally posted by Real
Live hoor je dat verschil zeker niet, of het moet om een heel goede setup gaan.

Dit is een groot misverstand. Het verschil tussen MP3 / CD / Vinyl zit 'm ook niet zo zeer in "zuiverheid", wat op zichzelf een vaag begrip is, maar het zit 'm in de dynamiek. En dat ga je juist horen op een uit de kluiten gewassen systeem. Op een gemiddelde paar-honderd-euro thuis installatie hoor je dat nauwelijks, omdat die apparaten de dynamiek toch al niet goed kunnen weergeven.

Het verschil tussen CD (wav) en EDM Vinyl is niet zo heel groot, omdat EDM toch digitaal geproduceerd wordt, maar mp3, zelfs 320 bitrate, staat daar zo ver vanaf en dat verschil hoor je gewoon. Als je dat niet hoort is er of iets heel erg mis met het geluids systeem en is het geluid sowieso kut, of het staat te hard, en dan is het geluid ook kut. Of je mankeert natuurlijk iets aan je oren, maar daar ga ik niet van uit :)

Persoonlijk verkies ik CD en vinyl met stof ver boven mp3. Liever wat gekraak dan een onvolledig geluidsspectrum.

Overigens is de CD als medium bedoeld voor thuis gebruik, en dat is natuurlijk niet voor niets. Voor orkestbanden bijvoorbeeld (en in studio's uiteraard) wordt echt geen CD gebruikt om de simpele reden dat de kwaliteit niet toereikend is.

En wat betreft slijtage van vinyl is helemaal waar natuurlijk, maar ook bij CD's vindt dergelijk kwaliteitsverlies plaats, en dan is het niet eens afhankelijk van hoe vaak je ze draait. CD's oxideren. Grote bedrijven zijn al lang en breed begonnen met het weer van CD's afhalen van hun archieven omdat er kennelijk data verloren gaat. De kwaliteit van de gebruikte naald op vinyl kun je wat dat betreft vergelijken met de kwaliteit van de CDR die je gebruikt hebt om je muziek op te branden.

Overigens snap ik het gebruik van mp3 wel hoor, maar als je de kans krijgt, en je hecht waarde aan de kwaliteit van je geluid als je op een wat groter geluidssysteem draait, ga dan vooral voor wav.



Eigenlijk wordt het tijd voor SACD in de DJ buisiness :D
Push2005
^ Klopt wel, maar er zijn zelfs grote dj's die enkele mp3s van slechts 192kbps durven draaien (including Tiësto... een minderheid van de muziek natuurlijk, maar ze durven wel eens opduiken. De cd's gebruikt in TIC2 waren bijna allemaal 192's, toen de cd net opkwam)
Volgens mij zit je met 320's meer dan safe :)

Die dynamiek kan me weinig maken eigenlijk; het is niet alsof ik bij een systeem als vanop trance energy dacht: Oh dit klinkt kut want ze draaien CD's :p

En als bedroom dj zal ik er helemaal niet van wakkerliggen dat die in mn collectie zitten :)
eieregooie
quote:
Originally posted by Push2005
Die dynamiek kan me weinig maken eigenlijk; het is niet alsof ik bij een systeem als vanop trance energy dacht: Oh dit klinkt kut want ze draaien CD's :p

De Jaarbeurs is ook klote geluid haha... Maar goed, dat heb ik dus soms wel. En meestal gaat het dan ook om enkele platen in een set, maar sommige DJ's maken het wel heel bont. Het klinkt schel, plat en ongebalanceerd... bah bah bah.

edit: overigens is de keuze natuurlijk volledig aan jezelf, en ik reken er ook niemand op af ofzo. Ik heb ook liever een leuke set die wat minder klinkt dan een kutset die goed klinkt. Maar doen alsof het niets uitmaakt is pure ontkenning :p
dj Elof
Liefhebbertjes van muziek, al eens in een discotheek gestaan waar je het verschil hoort tussen 192 en 320? Awel, ik heb de test al meermaals gedaan. De meeste clubs in België hebben eigenlijk een muziek installatie die nooit perfect afgesteld staat. Ik heb het ooit al eens gepost: er is nog altijd een top discotheek die het geluid in MONO de zaal instuurt. Maar ze steken er wel zo'n woofers op dat de bass tien keer zo hard gaat en geen kat die het merkt.

Voor thuis geef ik je honderd procent gelijk: 320 kbps is way-more-better en WAV nog meer. Als je met (kwalitatieve) hoofdtelefoon luistert hoor je de dynamiek verschillen.

FenixStyle
quote:
Originally posted by dj Elof
een top discotheek die het geluid in MONO de zaal instuurt.


De welke? (uit curiositeit) ;)
eieregooie
quote:
Originally posted by dj Elof
Liefhebbertjes van muziek, al eens in een discotheek gestaan waar je het verschil hoort tussen 192 en 320?

Ik wel hoor :D

Nogmaals, het is een keuze... En ik zal zelf ook wel een 192 mp3tje draaien als het niet anders kan. Maar dat zal echt een zeldzaamheid zijn. Hoe moeilijk is het tegenwoordig nou nog om op z'n minst een 320 te halen? Zeker als je t legaal doet. Het prijsverschil hoef je het ook niet om te laten afaik. Ik neem aan dat je nog wel iets voor je muziek over hebt toch?

Persoonlijk vindt ik 192 het geld niet waard, dan haal ik ze liever illegaal. En echt schuldig voel ik me er dan ook niet over, want het is toch geen optimaal product. Maar goed, wss zou ik dan toch ook wel weer ergens een betere variant kopen...
CLICK TO RETURN TO TOP OF PAGE
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 [170] 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 
Privacy Statement